Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Det finns en bättre och mer miljövänlig väg för trafiken till Trelleborgs hamn

Byxor först, skor sen.
Skribenten varnar för konsekvenserna med den vägsträckning som nu planeras för lastbilstrafiken till och från Trelleborgs hamn. (Bilden är från när infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) var på besök i hamnen, körde grävmaskin och bland annat lade sista stenen till vågbrytaren.)Bild: Hussein El-Alawi
Nu finns planer att dra lastbilstrafiken till och från Trelleborgs hamn i en nio kilometer slingrande lång omväg runt hela staden. Det innebär att det blir en barriär mellan staden och Söderslätt. Det innebär att många hushåll kommer att få buller och avgaser tätt inpå. Det visas i Fördjupad översiktsplan 2025 (FÖP).
Hur kunde det bli så fel? Trelleborg är en trevlig stad på Söderslätt, ett vidunderligt landskap med kyrkbyar, bronsåldershögar, slott och industrier. Kommunen har över tre mil sandstrand och bok- och krattskog i norr. Det härligaste landskap i världen, skrev Linné när han gjorde sin skånska resa.
Trelleborgs hamn är en viktig del av stadens identitet. Idag är den en instängslad industri- och färjehamn med 2 000 lastbilar per dag som drabbats av hybris. I en miljödom gavs tillstånd att fylla ut motsvarande åttio fotbollsplaner i havet och fördubbla ytan. Tillståndet byggde på en västlig tillfart från E 6:an som nyligen byggts om till motorväg. Men egentligen planerades för en östlig infart. Med dumslughet trodde hamnbolag och kommun att man efteråt kunde bygga en ringväg över kulturhistoriska byar och åkrar och den strandskyddade Dalköpingeån och nå hamnen från öster.
I yttranden över den fördjupade översiktsplanen har länsstyrelsen och trafikverket sagt blankt nej till detta. Nils Poppe lär ha haft en minneslapp i logen med texten ”Byxor först, skor sen”. Nu står kommunen med skorna på och fumlar med byxorna.
Planen ändrades efter samrådet på så sätt att tidshorisonten kortades och hamntrafiken leds nu enligt planen på en inre ringväg nära Prästahejdan, Västervång, Kyrköpinge, Mellanköpinge, över Dalköpingeån till Korsholms- och Östra strandområdena. Den 26 maj ska kommunfullmäktige behandla planen (FÖP 2025) för antagande.
Men det finns andra lösningar! Befintlig infart kan grävas ned och täckas över, som man framgångsrikt gjort i många andra städer. Då blir miljö och hälsa bättre. En blandstad kan byggas över och söder om med publika lokaler, verksamheter och bostäder.
Måtte politikerna besinna sig och inte anta denna plan! Det närmar sig en miljardsatsning. Smutsig hälsovådlig luft, bullrig miljö, att flytta en barriär till nytt läge är en dålig lösning. Vem vill satsa i en stad med den osäkerhet som en djup konflikt med staten leder till. Den goda staden kan inte byggas på detta sätt. Det finns en annan väg!
Madeleine Brandin
för oberoende nätverket Hamngruppen i Trelleborg
Gå till toppen