Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Böcker

De små historierna

Annika Sandéns mikrohistoria ger oss en god insikt i det svenska 1600-talets rättmedvetande, skriver Kristofer Sjöblom.

Missdådare – brott och människoöden i Sverige omkring 1600.

Author: Annika Sandén. Publisher: Alantis.. PublishYear: 2014.
På 1600-talet levde en man som hette Anders Månsson i Linköping. Från att ha varit en notorisk tjuv som inte ens ryggade för att göra inbrott i det allra heligaste – domkyrkan – tog hans liv en ny succéfylld vändning. Visserligen fick han hjälp av sin far, som tillhörde stadens politiska och sociala toppskikt, men utan Anders egen framåtanda och vilja att leva hederligt hade han aldrig lyckats. Han blev en pionjär när det gällde konstruktion av orglar och byggde dessa mäktiga instrument till samma kyrkor som han tidigare plundrat.
Anders Månsson är en av huvudpersonerna i historikern Annika Sandéns bok ”Missdådare”. I sex kriminalfall får vi träffa personer i Linköpingstrakten som omkring år 1600 befann sig på fel sida om lagen. Boken är ett utmärkt exempel på mikrohistoria, genom att tränga under skinnet på ett antal vanliga medborgare får vi en god bild av idéer, attityder och sedvänjor under den aktuella perioden. Denna slags historieskrivning blir ett bra komplement till den storpolitiska scenen med alla kungar och krig som det skrivits otaliga böcker om.
Linköping är Sandéns mikrokosmos som speglar tidens mentaliteter och uppfattningar om normalt och avvikande. Det väcker tankar om vad som är allmängiltigt hos människan och vad som styrs av den historiska kontexten. Historien upprepar sig, det råder inget tvivel om det. Även på 1600-talet fanns det nyförälskade par, försupna präster och grannar som bråkade. Människor var ungefär som vi är idag och vissa tankar om rätt och fel, till exempel motviljan mot att stjäla, verkar ha funnits under alla tider. Det har också alltid funnits individer som brutit mot dessa tabun. I vissa fall har gemene man accepterat överträdelserna; vem känner hat mot en fattig stackare som stjäl från rika för sin överlevnads skull? Andra tankar om rätt och fel är betydligt mer flytande och det gäller också synen på straff. Hur illa vi än tycker om otrohet så skulle det kännas märkligt om otrohet utreddes i rättssalarna. Men på 1600-talet var detta verklighet, vilket också visar relativismen i de straff vi har idag. Hur bestraffas tjuvar, mördare och våldtäktsmän om 200 år? Vilka nya brott har tillkommit och vilka gärningar har avkriminaliserats?
Synen på könen och könsrollerna hör till de områden som verkar vara under ständig förändring. Numera är pappan pappaledig och bakar sitt eget surdegsbröd. För några hundra år sedan kunde ett omanligt beteende betraktas som ett allvarligt brott. I ”Missdådare” finns ett annorlunda brottsfall som vi idag närmast skrattar åt. En ung kvinna som vi inte vet namnet på tackade ja när Bengt Larsson från Kinda friade. Allt såg lovande ut fram tills den grå vardagen började. Då kom chocken. Bengt Larsson skickade ut kvinnan för att göra manliga sysslor i skogen och på åkern medan han själv ägnade sig åt hushållet och bakade. I rättsprotokollet står också att Bengt mjölkade korna, vilket var det mest omanliga som en man kunde göra. Den unga kvinnans föräldrar såg ingen annan utväg än att dra fallet inför rätten.
Mycket historisk litteratur brister tyvärr i framställning och språk. Det gäller inte Sandéns bok. Författaren skildrar brotten på en sällsynt välskriven prosa, något som ger berättelsen liv och lovar gott inför framtida boksläpp.
Gå till toppen