Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tågstrejken fortsätter: Almega nobbar Sekos bud

Tågstrejken fortsätter och ser ut att dra ut på tiden.
Efter dagens långa förhandlingar är läget låst mellan facket och arbetsgivarorganisationen.

I kväll kan tågstrejken vara över.Bild: Johan Nilsson/TT
Vid 19-tiden lämnade fackförbundet Seko sina två bud för att få ett slut på tågstrejken rörande Öresundstågen. Arbetsgivararnas Almega nobbade dem en timme senare.
– Almegas förslag innehöll ingenting av det som vi har sagt måste vara löst för att den här konflikten ska avbrytas.​ Tvärtemot fanns det en stor mängd nya krav som inte har varit framme tidigare, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko.
– De krav som de ställt mot oss idag är de egentligen medvetna om är krav som vi inte kan tillmötesgå. Jag uppfattar det som att de, i princip, inte vill hitta en lösning, säger Karlsson.
Almegas chefsförhandlare Beata Hammarsköld håller inte med om den beskrivningen.
– Vi lämnade över ett konkret förslag som skulle kunna göra en mängd timanställda till tillsvidareanställda, med några förslag på kollektivvatalsförändringar för den gruppen för att få effektivitet på deras arbetstid.
– Vi har inte ens fått en saklig kommentar på innehållet, de bara kontrade med ett eget förslag, som är en upprepning av vad de har sagt tidigare. 
– Om det enda som finns är att vi ska acceptera deras ultimatum, då finns det inte mycket att diskutera. Då är det ingen förhandling, säger Hammarsköld.
Seko har sedan tidigare varslat om att strejken kan utvidgas till att också gälla Kustpilen på sträckorna Linköping-Kalmar och Västervik-Linköping. Stridsåtgärderna ska träda i kraft natten mellan den 16 och 17 juni.
Kraven som Seko ställde i kväll var två:
1. Att tiden som en arbetsgivare kan använda sig av en enskild som vikarie utan att tvingas att tillvidareanställa denne halveras från två till ett år.
2. Att Veolia accepterar ett tak på att vikarier inte används för att täcka mer än 40 000 timmar per år.
– Vi har också lämnat en öppning som innebär att eventuella extrabeställningar, exempelvis i samband med Malmöfestivalen, går utanför taket, säger Valle Karlsson.
Motparten Almega, med chefsförhandlare Beata Hammarsköld i spetsen, har diskuterat situationen tillsammans med Seko sedan klockan 11 i dag.
Under dagen har Veolia själva framfört ett eget förslag om hur det anser att situationen kan lösas, enligt Valle Karlsson innehöll det dokumentet emellertid inga förbättringar inom de områden som anses viktiga för dem.
– De innehöll inget av det som är viktiga frågor för oss, säger Valle Karlsson.
– Vi hanterar en verklighet bland våra medlemmar som innebär att de riskerar att bli uppsagda för att komma tillbaka som timanställda. Almega vill inte acceptera några regleringar, vilket vi finner märkligt eftersom vi har andra avtal med dem som innebär långt större regleringar än så här.
Sedan i måndags pågår en strejk bland Veolia-anställda som innebär att Öresundstågstrafiken står still.
– Får vi ett nej, vilket jag inte hoppas, så får vi värdera det i det läget. Vi har lagt fram ett ansvarsfullt medlarförslag från vår sida i en ambition att lösa den här knuten, säger Valle Karlsson.
Sydsvenskan följer utvecklingen. Håll koll på Sydsvenskan.se för det senaste.
Gå till toppen