Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tågstrejken rullar vidare efter urspårade förhandlingar

I nio timmar hoppades Seko och Almega på en lösning – förgäves. I natt gick tågstrejken in på sin andra vecka.

Från tågstationen i Triangeln.Bild: Drago Prvulovic/TT
Det tycks skilja en ocean mellan parterna i förhandlingen om ett nytt kollektivavtal för landets tåganställda.
Efter att Öresundstågen och Snälltåget stått stilla i en vecka, hoppades i dag båda parter att deras motståndare skulle ha hunnit mjukna upp lite. Men när Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld sammanfattade intrycken på söndagskvällen, stod det klart att så inte varit fallet:
– Tyvärr blev det ingen lösning. Strejken fortsätter imorgon, sa hon till Sydsvenskan.
I fokus står de timanställda som Seko hävdar används i alldeles för stor utsträckning av tågoperatören Veolia. Förra året täckte Veolia 100 000 arbetstimmar på Öresundstågen med vikarier, något Seko kraftigt vill begränsa.
Det och fackförbundets krav att enskilda, efter ett års vikariat automatiskt ska bli tillsvidareanställda, godtogs inte av Almega, som dock la egna motförslag på respektive bud:
– Vi var beredda att exempelvis acceptera kravet på tillsvidareanställning efter ett år, om den grupp som anställs kan användas mer flexibelt och exempelvis täcka upp för andras sjukfrånvaro, säger Beata Hammarskiöld.
– Det skulle innebära att de i så fall skulle få en garanterad inkomst och få en möjlighet att ta banklån.
Men det var något som Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko, inte var särskilt intresserad att gå med på:
– Sådana anställningar skulle bara bli 60-procentiga och skulle samtidigt kräva maximal flexibilitet från de anställda. Exempelvis skulle de få jobba mer än varannan helg, de skulle kunna tvingas ta semester när som helst mellan maj och september och tåla att jobba trettontimmarspass.
– Vi skulle skjuta oss i foten två gånger om ifall vi gick med på sådana deltidstjänster.
Beata Hammarskiöld är besviken över att Seko inte, som hon beskriver det, ens varit villiga att diskutera och hitta konstruktiva lösningar på de gemensamma problemen.
– Tonen är inte särskilt konstruktiv, säger hon.
– Om det enda som finns är att deras ultimatum skall accepteras, då har vi problem för då finns inget att diskutera. I en vanlig förhandling, så som det brukar gå till, då brukar man åtminstone säga vad man inte gillar med förslagen och så diskuterar man kring det.
Almega anser nu att bollen ligger hos Seko, medan fackförbundet anser att det är upp till Almega att ta nästa steg.
– Almega är egentligen väl medvetet om att deras krav inte är några som vi kan tillmötesgå. Om man för in den här typen av krav i det här skedet av en förhandling, då uppfattar jag det som om att man, i princip, inte vill hitta en lösning, säger Valle Karlsson.
Den strandade diskussionen innebär att Öresundstågen och Snälltågen alltjämt kommer att stå stilla. Från och med den 17 juni kommer även Kustpilen i Östergötland och östra Småland att omfattas av strejken, så vida meningsskiljaktigheterna inte är lösta innan dess.
Gå till toppen