Malmö

Ingen supersuccé första veckan för superbussen

Superbussen fick en motig premiärvecka i Malmötrafiken.De egna trafikljusen som ska göra den rödfärgade bussfilen till en grön våg blev försenade.

Superbussen vid Malmö cBild: Lars Brundin
Ingen vet hur många Malmöbor som åkte den extralånga Malmöexpressen, som i folkmun kallas superbussen, under premiärveckan. Anledningen är att många som klev på i de bakre ingångarna struntade i att registrera sina busskort. Det upptäckte bussvärdarna som var på plats för att stötta pendlarna i starten.
– Vi har ingen tillförlitlig resandestatistik, konstaterar kommunikatören Helene Holmqvist på Skånetrafiken.
De automatiska passagerarräknare som superbussarna ska utrustas med är ännu inte på plats.
Premiärpendlarna kunde konstatera att superbussarna sällan följde tidtabellen under startveckan. Ibland har de gått för tätt, ibland har de gått för glest – och blivit fullpackade.
– Punktligheten har varit dålig, konstaterar Helene Holmqvist på Skånetrafiken.
Skälet är att de egna trafikljus som ska ge superbussarna företräde på Amiralsgatan i korsningarna vid Nobeltorget och S:t Knuts torg har blivit försenade på grund av byggarbeten på sidogator. Därför har stadens nya snabbpendel tuffat på i vanlig trafikljustakt istället för att få grönt ljus med automatik i en ”grön våg”.
– Förhoppningsvis kommer signalprioriteringen igång den här veckan, säger Per Wisenborn som är projektledare på gatukontoret.
Han tillägger:
– Sommaren är en form av inlärnings- och intrimningsperiod.
En annan förklaring till att bussarna inte har hållit tiden är att påstigningen tar längre tid än man tänkt – de flesta köar vid den främre ingången och väljer bort de bakre.
– Vi Malmöbor måste lära oss att kliva på i alla fyra dörrar, säger Helene Holmqvist på Skånetrafiken.
Dessutom är förarna fortfarande ovana vid att ratta de tvådelade, 24 meter långa fordonen.
– Det är som att köra en helt ny bil som är mycket större, säger Helene Holmqvist.
Hon tror att Malmöborna har förståelse för problemen med tanke på att bussen inte har testats förut.
– Det kan inte fungera tiptop med helt ny trafik och helt ny buss.
Hennes intryck är att Malmöborna välkomnar superbussarna.
– De märks, folk pratar om dem.

Malmöexpressen

Söndagen 1 juni var det premiär för Malmöexpressen, den så kallade superbussen, på linje 5 från Stenkällan till Västra hamnen.
Malmöexpressen ska stärka kapaciteten på Malmös mest trafikerade busslinje. Bussarna är extra långa: 24 meter.
Gaturummet har byggts om för att bussen ska komma fram snabbt. På Amiralsgatan har den en speciell rödfärgad fil, en tre kilometer lång sträcka från Rosengård till Latinskolan. Dessutom har bussen egna trafikljus i vissa korsningar som ger en ”grön våg”.
Gå till toppen