Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Gräv ner järnvägsspåren!

Tåg är ur många synpunkter, inte minst miljömässiga, ett ypperligt transportmedel. Så låt oss haka på årets karnevalstema, framtiden, och satsa rejält en gång för alla på järnvägen: Gräv ner järnvägsspåren i Lund! Och låt godstågen gå i en separat tunnel eller på ett yttre godsspår.
Varför inte inspireras av New Yorks High Line, där större delen av den övergivna järnvägen är ombyggd till en lång och smal allmän park. Skribenterna ser möjligheter.Bild: Johan Bävman / Sydsvenskan / TT
Förutom att öka kapaciteten för järnvägstrafiken frigörs mark till bostäder och gröna stråk, som efterlyses i Lund. I städer som till exempel Paris (Promenade Plantée), New York (High Line) och Fukuoka i Japan (Maidashi ryokuchi) finns fantastiska exempel på hur man byggt parker och grönområden på nedlagda järnvägar och viadukter.
De olika delarna av Lund skulle äntligen bindas samman och detta skulle göra centrum mer lättillgängligt och attraktivt.
Barriären mellan väster och centrum skulle försvinna. En nedgrävning av järnvägsspåren skulle dessutom ge en tystare stadsmiljö, vilket är positivt ur hälsosynpunkt.
Det gamla ordspråket säger att man inte ska gå över ån efter vatten, men i just det här fallet är det intressant att plaska över Höje å och se hur galant Malmö har löst tågsituationen. Kan Malmö, kan väl Lund?
I dag har Lunds centralstation flest resenärer av alla stationer i Skåne.
Etableringen av forskningsanläggningarna Max IV och ESS kommer med största sannolikhet att medföra ytterligare ökat antal resenärer.
Sven-Thore Holm, ordförandeAnnika McClintock, vice ordförande, i föreningen Vid Spåret
Gå till toppen