Hälsa & Motion

Muskeln vi inte minns

Man behöver bli påmind.
Det räckte med bara en liten stunds inläsning inför artikeln här intill om urinläckage och knipövningar innan jag själv började knipa där jag stod vid mitt skrivbord på jobbet.

Det är ju så lätt att glömma bort sin bäckenbotten.
Den syns inte, den märks inte – så länge den fungerar.
Jag har fött två barn, men det var rätt många år sedan nu. Direkt efter förlossningarna översköljdes man med information och övningar för att få tillbaka kraften att knipa och hålla tätt. Då var det så uppenbart att det behövdes – kroppen var uppluckrad, uttänjd och mjuk.
Men så ordnade det till sig med det där. Man återfick sin spänst och form, och sedan ... tja, man glömde bort. Insikten att man bör fortsätta att träna sig livet ut hade i alla fall inte jag.
Och ändå är det så bra med en stark muskel som håller upp hela paketet – för att slippa läcka, för hållningen och ryggen, för sexlivet.
Så, varför är det så svårt att komma ihåg?
1. Det är tråkigt. "Bäckenbottenträning" – 19 trista bokstäver som inte dyker upp som första samtalsämne på fikapausen.
Kanske är lösningen att hitta ett roligare ord, precis som kvinnorna bakom Snippgympa.se försökt göra. Möjligen lite töntigt, men i alla fall avdramatiserande och ganska roligt.
2. Man behöver rutiner. Och hur spännande är det?
Det gäller att hitta något som ger den betingade reflexen, något man gör flera gånger om dagen och som man kan koppla ihop med knipövningarna.
Själv har jag ett stegmätararmband runt vänster handled som man kan ställa in med små larm som vibrerar för att påminna. Den heter Fitbit. Det passar ju bra.
P.S Inte bara kvinnor bör knipa. Även du som är man ska träna dina knipmuskler – inte minst i förebyggande syfte, för att slippa inkontinens på äldre dar.
Läs alla artiklar om: KRÖNIKOR: Hälsa & motion
Gå till toppen