Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Kastrup är skånskt, Löfven

S-ledaren Stefan Löfven vill göra Arlanda störst i Norden. Det vittnar om en oförmåga att se bortom Mälardalen.

Bild: Thomas Löfqvist
Danska Kastrup är den största flygplatsen i Norden. Norska Gardermoen kommer på andra plats. När det gäller interkontinentala avgångar överträffas Stockholms Arlanda också av Vandaflygplatsen utanför Helsingfors.
”Det är inget bra”, framhöll S-ledaren Stefan Löfven i Sydsvenskan häromdagen. Han efterlyser nu en statlig ”aviationsstrategi” med målet att göra Arlanda till den främsta nordiska flygplatsen.
Tala om tröttsamt Stockholmsperspektiv.
Över en miljon svenskar har Kastrup som givet förstahandsval vid längre flygresor. I synnerhet för de skåningar som snabbt och enkelt kan ta sig dit är de många avgångarna från den danska storflygplatsen hur bra som helst. En femtedel av de 24,1 miljoner resenärer som kom till Kastrup förra året var på väg till eller från Sverige.
”Svenska staten har en roll att se till att Sverige har de bästa transportförbindelserna”, menar Löfven.
Visst, men Sverige är mer än Stockholm. Och resonemanget är inte glasklart när Löfven framställer sin tänkta satsning på Arlanda som något som bör göras ”för att vi tänker på miljön”.
Så som flygmarknaden nu ser ut är den inbördes konkurrensen mellan de nordiska storflygplatserna närmast ett nollsummespel. Arlanda kan knappast bli störst med mindre än att någon av de övriga krymper. På vilket vis skulle det gynna miljön?
Stockholmsregionen är inte Nordens folkrikaste del och för resenärer från andra håll blir mellanlandningar på Arlanda ofta omvägar oavsett vart de ska. Kastrup ligger närmare kontinenten, Vandaflygplatsen är bättre för rutter till Asien och Gardermoen har lämpligare läge för transatlantiska flygningar.
Möjligen är det delvis av strategiska skäl som Löfven så starkt tar ställning för flyget i Sverige. Vid en socialdemokratisk valseger i höst väntar tuffa förhandlingar om politiskt samarbete med flygkritiska Miljöpartiet. Från sin nya position kan Löfven backa en smula utan att för den skull riskera att beskyllas för att svika flygnäringen.
Om Löfven faktiskt menar allvar med sin aviationsstrategi vittnar det om en oförmåga att se bortom Mälardalen. Storleksförhållandena mellan Kastrup och Arlanda är bra som de är. Så ökar konkurrensen om rutterna får väl skåningar helt enkelt hoppas på danskarnas beryktade list i förhandlingssammanhang.
Gå till toppen