Ekonomi

Strejken är över – båda parter accepterar budet

Skånetrafiken förlänger Pågatågen i väntan på att Öresundstågen kommer igång som vanligt igen.

Bild: Sydsvenskan
Både Seko och Almega tackar ja till medlarnas bud i tågkonflikten. Därmed är strejken avblåst och tågen kommer åter att börja gå så snart som möjligt.
– Öresundstågen kommer igång igen i morgon mellan klockan 12 och 14, meddelar Klara Haage på Veolia vid 21.30-tiden på onsdagen.
Första Öresundståg som avgår från Malmö C blir tåg mot Göteborg med avgångstid 13.08 under torsdagen. Tågtrafiken på sträckan Hyllie-Kastrup, som ersatts av bussar, beräknas komma igång vid tretiden på fredagsmorgonen. Det uppger Trafikverket.
Enligt Skånetrafikens affärsområdeschef Maria Holmgren ska all tågtrafik gå enligt ordinarie tidtabell när på fredagen, när det så kallades trafikdygnet börjar vid 04.00.
Under torsdagen kommer Skånetrafiken att förlänga de Pågatåg som varit mest fullsatta.
– Det kommer att vara mer gott om plats imorgon, säger Maria Holmgren under onsdagskvällen.
Pågatågen har inte påverkats direkt av strejken, men Skånetrafiken har valt att inte dubbelkoppla tågen under den pågående konflikten.
När det gäller Öresundstågen uppger Skånetrafiken att ambitionen är att de avgångar som blir av redan under torsdagen också ska finnas med i Skånetrafikens reseplanerare.
Strejken som stoppade alla Öresundståg i Sverige den 2 juni utlöstes när företaget Veolia varslade 252 anställda på Öresundstågen om uppsägning. En del erbjöds i stället timanställning.
Fackförbundet Seko krävde då att andelen timanställda på tågen begränsas. Helt omöjligt, svarade arbetsgivarsidan – det är en grundläggande princip att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
I början av juni stod parterna så långt ifrån varandra att medlarna inte ens ville försöka lägga fram ett kompromissförslag. Förra veckan tackade facket nej till ett medlarbud, och strejken utvidgades.
Under onsdagskvällen accepterade facket ett nytt medlarbud. Arbetsgivarsidan funderade några timmar till, men gick till slut motvilligt med på villkoren.
– Jag är mycket nöjd, det här är en stor seger, säger Jens Kvist Christensen, Sekos klubbordförande på Öresundstågen.
Det som fick Almega att acceptera medlarnas bud var hotet från Seko och flera andra LO-förbund om en utvidgad konflikt.
Det nya avtalet med Veolia innebär att minst 90 procent av arbetet på Öresundstågen ska utföras av heltidsanställda. Maximalt 5 procent får utföras av timanställda och 5 procent av deltidsanställda.
Enligt Veolia möjliggör det nya avtalet en mjukare tolkning kollektivavtalets arbetstidsbestämmelser, så att heltidsanställda kan schemaläggas mer effektivt och verkligen arbeta heltid.
– Vi räknar nu med att kunna schemalägga heltidstjänster upp till 96-98 procent av arbetstiden, säger Klara Haage, pressansvarig hos Veolia.
Enligt Jens Kvist på Seko har facket hela tiden varit berett att samverka med arbetsgivarsidan när det gäller schemaläggning.

Uppgörelsen i korthet

Lönerna för de timanställda höjs från ingångslön till en genomsnittlig nivå för respektive yrkesgrupp på avtalsområdet.
Lönehöjningarna för timanställda möjliggörs genom att fastanställd personal får avstå en del av den avtalade löneökningen.
Arbetsgivarnas användande av tim- och visstidsanställda begränsas inte. Men grundformen för anställningar ska vara tillsvidareanställning på heltid.
Källa: Seko, Almega
Läs alla artiklar om: Tågstrejken
Gå till toppen