Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Godnatt, jord

Bördig svartjord från norr om Moskva. Medelmåttig sandlera uppgrävd på en estnisk potatisåker. Därtill jord från Ukrainas sädesfält. Konstnären Marje Taska ställer frågan om jordens betydelse på sin spets. Jordproverna – ett tiotal – från det forna Sovjetunionens revir är främst insamlade i vetenskapligt syfte. När hon nu blandar samtliga av dem i formen av en guldtacka blir det tydligt hur laddad frågan är. Här har vi den för människan så nödvändiga jorden, liksom den fosterländska jord vars symbolik nazisterna visste att nyttja i sin ”blut-und-boden”-ideologi. Åtråvärd som guld ger den upphov till ständiga konflikter. Handfast upplöser hon gränsen mellan ukrainskt och ryskt, mellan de Baltiska staterna och Moskva – det är en och samma jord vi alla trampar på. Samtidigt visar de enskilda jordproverna en starkt skiftande karaktär.
Med utställningen ”Baltiskt guld” på Galleri 21 i Malmö samlar Marje Taska några av den estniska samtidskonstens främsta namn till en stark presentation, lagom 100-årsjubileet av Baltiska utställningen (t o m 22/6). År 1914 deltog Estland som provins i det ryska tsarväldet. När utställningen den gången stängde låg två av de deltagande staterna i krig med varandra. Parallellen till idag är bara alltför tydlig.
Gå till toppen