Hälsa & Motion

Testa dig själv: Är du digitalmissbrukare?

Gör vårt test för att se om du behöver ta lite tid ifrån mobiltelefonen. Testet är framtaget av Internetakuten.

Fjorton tips till digitalmissbrukare

Om du tror att du kan vara i riskzonen för att ha hamnat i ett mobilmissbruk, har Internetakuten fjorton tips för att bryta sig loss från ditt beteende.  
1. Stäng av din telefon (inte bara sätt den på tystläge) när du befinner dig i biografen, eller lämna din telefon i bilen eller hemma när du vill tillbringa tid med dina vänner.
2. Ät dina måltider utan att ha din telefon i närheten, undvik att lägga den på bordet.
3. Stäng av din telefon när du gör läxor eller befinner dig i ett möte.
4. Motstå frestelsen att twittra eller uppdatera din Facebook-status på jobbet.
5. Gå en promenad, oavsett om det är med din partner, barn eller husdjur, och lämna telefonen hemma.
6. Börja lägg ifrån dig din telefon och tillbringa mer tid med att prata med dina vänner ansikte mot ansikte eller ännu bättre, ta en promenad med dina vänner utan att ta med din telefon.
7. Planera din resa innan du sätter dig i bilen, för att undvika att titta på en GPS under din bilkörning.
8. Aldrig sms:a eller nätsurfa under en bilkörning.
19. Var medveten om de situationer och känslor som gör att du vill kontrollera din telefon. Är det tråkigt? Ensamhet? Ångest? Kanske något annat skulle kunna lugna dig istället.
10. Var stark när telefonen piper eller ringer. Du behöver inte alltid svara. I själva verket kan du undvika frestelsen genom att sätta den på tystläge.
11. Sätt regler för dig själv när du inte använder din mobil t ex vid vissa tider (t.ex. 21:00 till 07:00).
12. Undvik att använda din webbläsare på din smarttelefon, förutom undantag när du verkligen behöver information (t.ex. en adress eller telefonnummer).
13. Ha inte din mobil i ditt sovrum. Många använder sin mobil som en alarmklocka, detta ökar frestelsen att vilja titta på sina mejl och sociala medier (t ex Facebook & Twitter). Köp en vanlig väckarklocka med batteri och placera din mobil någonstans neutralt utanför sovrummet.
De som har genomfört dessa rekommendationer fann att de kunde koncentrera sig bättre, blev mer medvetna om sin omgivning, och kände sig mer avslappnade.
Tipsen är framtagna av Internetakuten.

1. Kollar du Facebook eller din e-post från sängen innan du stiger upp på morgonen?






2. Upplever du skräck när du upptäcker att du inte vet var din mobil är?






3. Får du huvudvärk? För mycket skärmtid kan också leda till huvudvärk och trötthet.






4. Kontrollerar du din Facebook, Twitter eller andra sociala nätverkssajter från telefonen mer än 10 gånger om dagen?






5. Tycker du att du blir rastlös eller irriterad när du försöker skära ner eller sluta använda telefonen?






6. Behöver du kämpa för att koncentrera dig på arbetet när du vet att du har ett oläst sms?






7. Skickar du mer än 20 sms per dag?






8. Brukar du kontrollera din telefon även när du njuter av en film, TV-show, sportevenemang eller utekväll?






9. Tänker du att "denna statusuppdateringen skulle få många gillamarkeringar" när något roligt dyker upp i ditt huvud?






10. Undviker du verbal kommunikation? Till exempel sms:ar någon när de är i det andra rummet (eller bredvid dig).








Gå till toppen