Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

En plan som ingen kan ogilla

Regeringens plan för att koppla samman bostads- och järnvägsbyggen framstår som ett strategiskt genidrag.

Erik Magnusson.
Regeringens plan för att koppla samman bostads- och järnvägsbyggen framstår som ett strategiskt genidrag.
Oppositionen har stångat sig blodig för att förmå regeringen att rusta upp en järnväg som inte fungerar.
S, V och MP har slagits med näbbar och klor för att regeringen ska lindra en ökande bostadsbrist.
I ”Sverigebygget” föreslår regeringen att dessa båda krisområden ska åtgärdas i en och samma plan.
S, V och MP betonar nu att de faktiskt var först med att föreslå en satsning på höghastighetståg – och att de rödgröna hittills varit redo att satsa större belopp på järnväg än vad alliansregeringen varit.
Men i grunden är regeringens tågplan ett initiativ som inte någon kan ogilla.
Till skillnad från oppositionen bryr sig inte väljarna om att regeringens stora intresse för Öresundsregionen och skånsk järnväg är nymornat.
Väljarna struntar också i att den tolvårsplan för järnvägen som regeringen lade fram i april inte med ett ord nämnde en HH-tunnel, höghastighetståg till Skåne eller behovet av en förhandlingsman för att stärka arbetspendlingen mellan Malmö, Lund och Helsingborg.
Detta är förslag som skånska politiker från samtliga partier efterlyst sedan länge.
Att de nu fått gehör för sina krav manifesterades här i Visby igår i en smått osannolik scen: en Centerledare (Annie Lööf) som på ett välbesökt alliansmöte försökte övertyga hundratals sommargotlänningar om vikten av att bygga en ny fast Öresundsförbindelse vid sidan av den fantastiska Öresundsbron.
Den kritik som riktas mot regeringens infrastrukturplaner rör mer formalia än faktiskt innehåll.
MP och S klagar på att förslaget ännu inte är finansierat. Regeringen har dock två år på sig att förhandla fram friska pengar.
Satsningen ska ingå i den reviderade tolvårsplan som läggs fram 2018.
Miljöpartiets Åsa Romson försökte igår avfärda ”Sverigebygget” som otillräckligt, socialdemokraten Mikael Damberg som en dålig kopia av tidigare S-förslag.
”Det är ingen kioskvältare precis”, sade han – ett påstående som under dagen motbevisades av stora rubriker på alla ledande nyhetssajter.
Socialdemokraterna medger dock att regeringens tanke på en särskild infrastrukturskatt är intressant och pekar på goda förebilder i England, Holland och Finland.
Skatten ska tas ut på värdestegring av mark. Modellen har drag av Lunds kommuns plan för spårvägen. Också där ska stigande tomtpriser bidra till finansieringen.
Enligt Mikael Damberg kommer de förhandlingsmän som i en tät dialog med stat, regioner och kommuner ska bana väg för ny infrastruktur i Malmö, Göteborg och Stockholm att arbeta vidare – även om Socialdemokraterna vinner valet i höst.
I så fall lär förhandlingsmännen få i uppdrag att skynda på sitt arbete. Det är ett bevis så gott som något för att regeringens tågsatsning är populär i alla läger.
Gå till toppen