Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Polisens nya växel kortar kö

Långa telefonköer och bortkopplade samtal gjorde att polisen bytte ut sin telefonväxel. Den nya smarta växeln gör inte bara att människor kopplas fram snabbare. Den kan även lära sig nya dialekter.
Tidigare var polisens växel 114 14 konstruerad så att man med hjälp av knappval navigerade sig fram till rätt avdelning. Det ledde till långa köer och bortkopplade samtal.
– Först fick man sitta i telefonkö för att komma fram till en telefonist. Sen kopplades man till en ny kö. Det var mycket problem, säger Markus Nilsson, verksamhetsansvarig på Rikspolisstyrelsen.
I förra veckan lanserade polisen den nya intelligenta växeln med så kallad tala fritt-teknik där man själv beskriver vad man vill ha hjälp med.
– Nu får man svar fortare och vi har också anställt flera operatörer, säger Markus Nilsson.
Men lanseringen av den nya växeln har också skapat problem. Framför allt för personer med olika dialekter, talsvårigheter och för människor som bryter på andra språk. Men problemet är övergående. Det intelligenta systemet lär sig hela tiden hur människor pratar och kommer därför att bättre förstå olika dialekter med tiden.
– Ju fler personer som ringer in, desto bättre blir systemet. Det här handlar om avancerade algoritmer som jag knappt själv förstår, säger Markus Nilsson.
Gå till toppen