Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Festivaler nöjda med försäljning

En hemvändarfest och en pånyttfödd. Utgångspunkterna för Sommarrocken och Siesta ser väldigt olika ut men båda är hittills nöjda med sin biljettförsäljning.

Från Siestas tältplats 2010.Bild: Mårten Svemark (arkiv)
Förra året slog Sommarrocken publikrekord, med 20 500 besökare. En siffra som ser ut att stå sig, enligt generalen Markus Lindberg.
– De senaste två åren har vi ökat med 2 500 per år. I år ser ut att bli lika bra eller bättre, säger han, utan att vilja berätta exakt hur många biljetter som sålts.
Trots konkurrensen denna festivaltäta helg, inte minst av Siesta i Hässleholm, ser det alltså ut at gå enligt planerna.
– Det var värre förra året när Gyllene Tider spelade i Malmö på vår lördag, när vi hörde om det så var vi inte jättetuffa. Men vi klarade det. Vi har många återkommande besökare. 40 procent har varit här mer än tre gånger. Det har blivit tradition för många, en hemvändarfest i Svedala, säger Markus Lindberg.
För Siesta är utgångsläget ett annat. Från att toppat med 12 000 besökare 2011 till under 2 000 sålda förköpsbiljetter förra året, då man tvingades ställa in.
– Vi hade ju ingen tanke på att göra festival igen men i höstas när vi betalade tillbaka biljetter fick vi så väldigt bra respons. Vi tänkte att fan, vi kanske ska köra, säger festivalgeneralen Micke Fredholm.
Förköpet har just passerat 2 000 och målet är 3 000 besökare.
– Vi har tagit ner det till ursprunget. En festival med 12 000 besökare är en stor kostym att fylla för en ideell förening. I år är målsättningen att cementera en grund, återerövra vårt varumärke.
Det kvävs att det kommer upp mot 3 000 för att det ska gå runt. Micke Fredholm tror att det ska gå vägen.
– Jag har hört från andra festivaler, till exempel Peace and Love, att försäljningen i dörren ökat stort i år. Den yngre generationen blir allt mer spontan. Man inväntar var kompisarna ska, att festivalen inte ställer in och vädret. Men i år har vi festivalgaranti och vädret ser ut att vara på vår sida.
Sommarrocken, Svedala, 10-12 juli. Biljettpriser: 650 kronor för hela, 300 för torsdag, 400 för endagsbiljett fredag och lördag. Dragplåster: Veronica Maggio, Twisted Sister, Agnes och The Sounds.
Siesta!, Hässleholm, 11-12 juli. Biljettpriser: 795 kronor för hela (995 med camping), endagsbiljett: 545 kronor. Dragplåster: Laleh, Timbuktu, Icona Pop och Hoffmaestro.
Gå till toppen