Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Öppna poliser blir kända i sociala medier

Tiotusentals följer dem när de spårar bus, letar efter försvunna barn eller väntar på en hamburgare. Sydsvenskan träffar Magnus Björn-Bentzen och schäfern Devil, två av Lundapolisens kändisar i sociala medier.

En man har avlidit vid sitt skrivbord i ett hus någonstans i Skåne. En polis som kallats dit lägger märke till detaljer i huset. Den stora svarta hunden som skällande vägrar lämna husses sida, en surrande värmefläkt och så tystnaden när hunden till slut kan lockas ut ur huset. Det sista polisen gör är att stänga av mannens klockradio innan han låser huset och lämnar det tomt.
Betraktelsen delades trettio gånger på Facebook. 594 personer gillade inlägget. ”Tur att ni finns.” ”Hoppas vovven kom till ett bra hem.”, är några av de sjuttio kommentarerna.
Inlägget på Lundapolisens Facebooksida är inte det mest gillade och delade. Men det visar en del av yrket som vi andra annars inte skulle få ta del av.
– Det ska inte vara någon händelserapportering. Det här är vår arbetsmiljö, det här är våra känslor när vi är ute och jobbar, säger närpolisen Magnus Björn-Bentzen.
Han var med och startade Lundapolisens sidor på Facebook och Instagram för två och ett halvt år sedan.
Förutom motstånd från ”en eller två” inom kåren var det lite svårt att hantera kommentarerna i början.
– När man fick tråkiga kommentarer kändes det personligt. Men jag fick lära mig att det är en del av yrkesrollen och jag har fått lättare att ta kritik. Men det är precis som ute i verkligheten. Det flesta gillar det vi gör, men det finns en del som inte gör det. Konstruktiv kritik är bra, vi har alltid en önskan att bli bättre.
Varje inlägg diskuteras först via en sms-tjänst som poliserna har i sina telefoner.
– Det är vårt digitala fikarum. Där bollar vi idéer. Kan vi använda det här? Kan det misstolkas? Det kan ju bli jättefel om man inte pratar igenom om vad som är lämpligt att skriva om.
I början försökte de svara på alla kommentarer från allmänheten, även de som bara var där för att provocera.
– Idag svarar vi så mycket vi kan, men inte på de saker som inte har med ämnet att göra. Då måste man sitta uppkopplad hela tiden.
Varje inlägg färgas av polisen som lägger ut det: hundföraren berättar om 37 kilo tunga polishunden Devils onda tass, en annan funderar kring svåra situationer. Och Magnus Björn-Bentzen önskar glad sommar med filmer som inspirerats av mysmannen Ernst Kirchsteiger. Många inlägg präglas av lundahumor.
– Vi har en annan arbetsmiljö jämfört med till exempel polisen i Malmö eller på Södermalm i Stockholm. Det är kanske svårt att vara ”Ernstig” om man jobbar med en annan problematik, säger Magnus Björn-Bentzen.
Kan det inte bli för mycket mys?
– Vi är ju som vi är. Vi är ju i mångt och mycket trevliga och mysiga poliser. Men vi försöker vara tuffa också.
Och det finns såklart en baktanke med att synas digitalt. Här kan ungdomar nås med olika budskap, och polisen kan efterlysa vittnen eller ägare till upphittat gods eller hundar.
– Ju fler följare vi får desto fler nås när vi behöver hjälp, säger Magnus Björn-Benzen.
Ett exempel är fallet med kvinnan som anmälts saknad efter att ha varit ute en hel vinternatt.
– En mamma sitter i en bil och väntar på sin son och läser om signalementet på Facebook-sidan. Precis då går kvinnan förbi utanför bilen, berättar Magnus Björn-Bentzen.
Och folk gillar. De kommenterar och delar som tokiga. Fanskaran växer. Och när poliserna möter folk på stan får de ofta frågan: ”Var är Devil?”. En person de mötte blev störtförtjust när han fick vara med på en bild.
– Han började nästan gråta lite när han förstod att han skulle få synas på vårt Instagram. Jag tror att vi inte riktigt är medvetna om vad vi har ibland, säger Magnus Björn-Bentzen.

Många gillar

I skrivande stund har Facebook-sidan över 15 900 gillare, och Instagram-kontot har över 2 900 följare.
Som mest har ett inlägg på Facebook setts av 900 000 personer.
Gå till toppen