Ekonomi

”Konsten går före och det gör innovation också”

Alexandra Hvalgren, 24-årig konstvetare, blir från och med den 1 augusti digital mediestrateg och delar sin tid mellan Ideon Innovation och Ideons kulturinkubator The Creative Plot.

Alexandra Hvalgren.
Vad har konst och innovation med varandra att göra?
– Allt! Konst handlar mycket om att uttrycka en inre drivkraft, att det är något man vill skapa. Så är det med att starta företag också. Det är öppet, det finns inga gränser.
– Konsten går före och det gör innovation också. Där finns det utmanande, viljan till frihet och gränslöshet. Jag känner mig alltid så fri när jag jobbar med konst eller innovation.
Hur hamnade du på Ideon?
– Jag var trött på konstvärlden och på Stockholm, jag kände mig låst och inte så utmanad. Så hittade jag en projektledarutbildning i Malmö med mycket praktik, och där man fick välja praktikplats själv.
– Jag såg att Lunds kommun lagt ut på Facebook om inkubatorn The Creative Plot där det stod ”Är du modig?”. Jag visste knappt vad en inkubator var, men jag fick komma på intervju och det sa bara ”klick”. Jag älskade att det inte var så inrutat.
Hur kan du använda din konstbakgrund i ditt nya jobbet?
– Vi har ett mer bildrikt samhälle än vi haft tidigare. Med min bakgrund vet jag hur bilder och konst kan påverka människor. Jag har arbetat mycket med provokativ och konceptuell konst, och studerat relationen mellan publik och konstnär.
– På så vis har jag fått kunskap om människors reaktioner mot konstens otraditionella metoder. Och startups är oftast också otraditionella eftersom de vill skapa något nytt, precis som i konsten.
Vad skiljer dig från en ”vanlig” kommunikatör?
– Jag kommer inte att jobba så mycket med traditionell pr, utan istället mer med storytelling och digitala strategier. Det är viktigt att poängtera att den digitala världen är ett minst lika viktigt sätt att marknadsföra sig som de traditionella kanalerna.
– Speciellt för start-ups som kanske inte har så mycket pengar är det väldigt kostnadseffektivt.
Gå till toppen