Nyheter

Högtflygande planer för ny mötesplats

Besökare från hela Norden kommer i helgen till Eslöv för en flygmässa. Arrangören Lennart Arvidsson saknade en mötesplats för flygentusiaster och skapade en.

– Vi tog fågelvägen. Det tog bara en kvart, snabbare än med bilen, säger Paul Bjerre från Vinslöv som kom till mässan med sin dotter.
I flygplanet får far och dotter chans att komma varandra nära. Riktigt nära. Det är inte många centimeter till godo när de båda sitter på plats i det lilla planet som parkerat på gräsfältet.
– Vi kanske ska köpa ett nytt flygplan som hela familjen får plats i, förklarar Linneá Bjerre.
Hon gillar att flyga med pappa. Uppe bland molnen brukar hon ägna sig åt att titta ut genom fönster och njuta av utsikten. Första gången hon åkte var hon lite spänd på hur det skulle vara.
– Men nu när jag har åkt så många gånger är jag inte nervös. Det bästa är när man har kommit upp i luften och tänker att nu är det klart, säger hon.
Linnéa Bjerre vill gärna ta flygcertifikat när hon blir äldre, men vill helst inte köra för stora flygplan. Precis som de flesta andra som besöker flygmässan i Eslöv. De mindre, ultralätta planen är populära bland flygentusiasterna. De kräver bara tjugo flygtimmars utbildning och är billigare än de traditionella.
– Det kostar som att ta ett vanligt körkort. Vi brukar kalla det allemansflyg. Men då flyger man bara i vackert väder, säger Lennart Arvidsson, en av arrangörerna till mässan.
Själv säljer han flygplan och är aktiv i en av flygklubbarna i Eslöv. Han tyckte att det saknades en stor mässa där flygklubbar och piloter kan få se det senaste.
– Mässan är den första i sitt slag i Norden. Tanken är att köra vidare och växa för varje år, säger Lennart Andersson.
Marko Müller har parkerat sin Breezer i raden med bevingade fordon. Han har flugit i fyra timmar från mitten av Tyskland för att komma till Eslöv.
– Det är fint att flyga till andra länder. Få se havet, och Öresundsbron! Nu ska jag tälta här en natt, sedan flyger jag hem igen. Nästa gång tar jag med min fru, säger Marko Müller.
Vid planet bredvid står Bengt Wilkens och spanar in en röd skönhet med dubbla vingar. Han känner igen planet. Det är han som har släppt upp det i luften.
– Jag slutade jobbet som besiktningsman efter 61 år. Det här är ett av få plan som jag godkänt helt utan anmärkning, säger han.
Han berättar om alla kontroller som görs innan ett hemmabyggt plan får flyga. Och berättar också, som i förbifarten, om ett liv fyllt med flygplan, tiden i flygvapnet och åren som tekniker. Ändå gillar han inte att flyga.
– Nej, jag mår inte bra i sådana här små flyg, säger han.

Flyg i Eslöv

Flygfältet i Eslöv öppnades 1939.
Mellan 1940 och 1946 bedrevs där flygreservskola. Piloterna som utbildades där ansågs inte vara fullvärdiga, och fick därför inte förgyllda vingar vid examen utan kallades ”Silvervingarna”.
Idag finns flera flygklubbar på flygfältet, som även har helikoptrar och fallskärmshoppare.
Flygmässan som anordnas i helgen beräknas dra cirka 3 000–4 000 besökare och upp mot 30 utställare.
Gå till toppen