Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Hälsa & Motion

Programmera hjärnan till välmående

Personliga tränaren Lisa Kaptein Kvist tipsar om hur man behåller hälsan i sommartid.

Lisa Kaptein Kvist.Bild: Caroline Jacobsen
Varför inte utöva lite mental träning under semestern? Tänk att avsluta sommaren och börja hösten full av inspiration och motivation.
Mental träning är ett ganska brett område, men jag tänkte tipsa om programmering.
Tänk dig att du ska köra till jobbet. Då sitter du inte fullt koncentrerad och tänker – nu måste jag svänga höger och sen andra gatan till vänster – utan det sker per automatik. Det är för att du har programmerat din hjärna att utföra uppgiften.
Denna teknik kan man använda sig av i allt. För att bli lyckligare, få mer energi, lyckas med ett prov eller en utmaning. Och för ett hälsosammare liv.
Alla idrottare sysslar med mental träning. De använder sig av affirmationer, mentala bilder av hur de till exempel springer först över mållinjen, gör det där perfekta målet eller vad det nu kan vara.
Använd den mentala träningen till det som du vill bli bättre på.
Först tränar man på en muskulär avslappning, till exempel med hjälp av olika appar. Söker du på mindfulness hittar du säkert rätt. Det finns också bra cd-skivor, själv använder jag mig av mental grundträning utarbetad av Lars-Eric Uneståhl.
När man uppnått muskulär avslappning så föreställer man sig det man önskar och vill. Det kan vara bra att hitta en situation man varit med om tidigare. Man framkallar känslan av att lyckas med något eller en situation då man var riktigt glad. Men denna programmering hjälper du din kropp och hjärna att hitta tillbaks dit.
I det mentala tillstånd då kroppen är helt avslappnad finns mycket man kan göra. Och det är väl det semestern går ut på? Att känna sig lycklig, frisk och avslappnad.
Gå till toppen