Kultur

Märkligt engagerande om en ensam pedant May

Still Life

Genre: Drama. DirectedBy: Uberto Pasolini. Actors: Eddie Marsan, Joanne Froggatt, Karen Drury. Country: Storbritannien. PublishYear: 2013.
Uberto Pasolini var producenten bakom den framgångsrika brittiska feel-good filmen ”The Full Monty” (1997), där ett gäng arbetslösa män satte upp en stripshow för att klara livhanken.
Eddie Marsan (till vänster) som Mr May i “Still Life”.Bild: Folkets Bio
I ”Still Life”, manus och regi, rör Pasolini sig på betydligt seriösare marker och lyckas med små, mycket precisa visuellt berättarmässiga, medel skapa en av de där filmerna som på ett märkligt sätt äter sig in i åskådaren. Jag tror inte att någon på allvar kan undgå att engageras av den ensamme, pedantiske kommunalanställde Mr May (Eddie Marsan), vars arbete består i att försöka hitta familjemedlemmar eller vänner till människor som har dött i ensamhet, till exempel legat länge i lägenheten tills det att grannar noterat dödslukten.
Mr May går ytterst noggrant till väga och ordnar begravningar, väljer kistor, musik och så vidare utifrån den levnadshistoria han kan få fram.
Oftast misslyckas han med att hitta någon som kan och vill delta i begravningen. Han står där ensam tillsammans med prästen.
”Still Life” belönades med ett Silverlejon för bästa regi vid Venedigfestivalen förra året. Det är ett välförtjänt pris för en film som kastar ljus över en fysisk och existentiell ensamhet, delad av många. Samtidig lyckas Pasolini förmedla både känslor och tankar kring vikten av att beakta varje individs värde när livet tar slut. Mr Mays människosyn ställs brutalt i kontrast mot den unge chefens, då Mays tjänst på grund av neddragningar rationaliseras bort. Han får ändå på fritiden chans att slutföra sitt sista fall, en alkoholiserad, ibland kriminell, man som bott i hans eget bostadsområde och vars ensamhet blir en sorts spegelbild för Mr May. Till dramats fördelar hör att åskådaren aldrig får veta huvudpersonens bakgrundshistoria. Där trycker Uberto Pasolini på knappen för publikens egen fantasi som måste gå i gång.
Eddie Marsan är en mycket speciell skådespelare med ett ovanligt tillbakahållet kroppsspråk. Ändå sitter hans främsta uttryck just i kroppen. Han har under årens lopp medverkat i en rad både brittiska och amerikanska tv-serier och filmer, bland annat ”Sherlock Holmes”, ”Red Riding” och inte minst de minnesvärda insatserna i Mike Leighs ”Vera Drake” och ”Happy-Go-Lucky”. I ”Vera Drake” gestaltade Marsan en kuvad arbetarklasskille som reste sig mänskligt genom kärleken till en lika förtryckt ung kvinna. I ”Happy-Go-Lucky” spelar han en frustrerad bilskollärare vars lektioner med underbara, lätt galna Sally Hawkins förskollärare i huvudrollen finns bland mina personliga ”bästa komiska scener”. I ”Still Life” är det en fröjd att se Mr Mays långsamma yttre och inre förändring allt eftersom utvecklingen av det sista fallet går framåt.
Skådespelaren Joanne Froggatt som Anna Bates i tv-serien ”Downtown Abbey” hör förmodligen till mångas favoriter. Här kan man se henne i en kortare, men definitivt inte mindre, djupgående roll. Inte oväntat är hon lysande.
Gå till toppen