Nöje

Smeksam elegans och smutsig skärpa

"Rör inte vår kulturskola!"

ConcertGenre: Opera. ConcertArtist: “La Scuola”. ConcertLocation: Kulturhuset Anders. ConcertDate: 2014-08-07.
Hur komponerar man en barockopera idag? Gör som Tord Nihlén gjort i den komiska opera som hade premiär på torsdagskvällen i Höör – ta fasta på betydelsen “sammanställa” och låna ihop låtar. Musiken till “La Scuola” är således komponerad av herrarna Albinoni, Galuppi, Pergolesi och Cimarosa. Många kockar, men alls ingen dålig soppa. Känsliga öron kunde dock störas av stilkonflikter när barock fördes ihop med klassicism.
De musikaliska ambitionerna under Viggo Edéns ledning från cembalon var höga. Tio mycket skickliga musiker med dokumenterad barockkompetens spelade med smeksam elegans eller spetsig skärpa, allt efter behov. Gammaldags instrument och dito spelsätt nyttjades, och de augusti-tunga lövmassorna runt Kulturhuset Anders stod i kontrast mot den spröda klanggrönskan inomhus.
De vokala soloinsatserna var många, och man förlitade sig både på unga amatörer och garvade sångare. En del avvikelser från intonationens smala stig märktes bland de förra. Charlotte Gustafsson och Daniel Åberg sjöng snyggt, och Linus Ask gjorde en bra Arlecchino. Karl Lindén har ett lovande tenormineral i strupen som något prospekteringsföretag borde titta närmare på. Den ungdomliga kören sjöng med drive. Om flera grabbar kunde slita sig ifrån elgitarren en stund skulle klangbalansen bli bättre.
Nihlén nyttjar de givna intrigmöjligheter som ryms i typgalleriet i commedia dell'arte. Dessutom har han fått med ett nutida budskap, som inte verkar så aktuellt i just Höör men som är giltigt på andra håll: Rör inte vår kulturskola!
Scenen var fylld av skolelever och borgerskap, och som bonus inledde en pantomim för fyra gestaltad av Isabella Amirell. Ett annat glädjeämne var Ann Waltons färgsprakande, påkostade och välsydda dräkter. Matti Edén svarade för regin, och operans stelnade agerandemönster adlades ofta till personliga påhitt. Men enligt vad man tror sig veta om forna seder släcker man inte kärlekens eld med vatten ur galvaniserad hink, utan med onämnbart innehåll från nattkärl.
Fotnot: Eftersom föreställningen regisseras av Matti Edén, som är medarbetare på Sydsvenskan, så recenseras operan av gästkritikern Bengt Edlund.
Gå till toppen