Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Maskeraden som pågår hela året ut

Ena dagen är hon en glasstrut, en annan dag ser hon ut som Vincent van Gogh, Edward Scissorhands eller en skadad soldat.
För Gisela Fleischer är hela 2014 en enda lång maskerad.

Fyra dagar före årsskiftet fick Gisela Fleischer en idé. Varje dag under hela 2014 skulle hon förvandla sig till en ny karaktär som hon skulle fotografera och lägga ut på nätet.
En timme senare hade hon skaffat en domän på internet och konto på Instagram och var redo att dra igång projektet ”365 Masquerades”.
Nu har det gått 223 dagar, Gisela Fleischer har skapat 223 olika karaktärer, arrangerat en klubb, gjort en liveperformance och fått mer än fyratusen följare på Instagram.
– Jag är spontan och impulsiv. Och jag gör ingenting smått, det blir alltid ganska omfattande, förklarar hon sitt tilltag.
– Jag gör det här för att pusha mig själv över min bekvämlighetszon, för att utmana och retas lite med mig själv, se om jag kan flytta mina gränser.
Gisela Fleischer är konstvetare och arbetar till vardags som konstpedagog på Moderna museet i Malmö.
– Jag har alltid varit intresserad av betraktandet. Hur betraktar vi andra, vad finns det för stereotyper och fördomar? Hur förändras bilden av mig när jag förekommer i så många olika skepnader?
Hon har också en bakgrund inom amatörteatern och på gymnasiet gick hon en teaterlinje. Att klä ut sig, och upp sig, låg alltså nära till hands.
– Det här är ju ett stillbildsprojekt men det finns likheter med teater. Där handlar det inte bara om det man gör på scenen, man måste också gå in i karaktärerna och deras egenskaper. Jag måste känna mig lite som karaktären jag gör. Men det kommer naturligt när jag får på mig kläderna och sminket.
Och många karaktärer har det blivit. Allt från berömda konstnärer till en smältande glass. Till varje figur har hon skapat kostymen, gjort sminkningen, arrangerat miljön och de allra flesta gångerna själv tagit bilden. Ibland har det funnits en aktuell koppling, som när hon gjorde ESC-vinnaren Conchita Wurst dagen efter finalen, eller figuren hon gjorde till årsdagen av tragedin på Utøya, men oftast inte.
Någon framförhållning att tala om finns inte, för det mesta har figurerna fötts under arbetets gång:
– Jag planerar oftast inte vilken figur jag ska vara nästa dag. Jag leker fram karaktärerna, tittar i garderoben, får en idé och testar vad det kan bli. Nyligen gjorde jag ett troll med uppnäsa, men den figuren började faktiskt som en oljeschejk, säger hon.
En given fråga är förstås hur hon har tid med allt detta.
– Jag har alltid gjort tusen saker. Nu lägger jag mer tid på det här och mindre på annat. Det handlar om en omprioritering. Och alla karaktärerna tar inte så lång tid som man kanske tror, en del tar bara en halvtimme att göra.
Bildprojektet ”365 Masquerades” har lett till en del sidoprojekt. Ett var en maskeradklubb på Moriskan i våras. Ett annat var en performance under festivalen Ladyfest i juni. Då uppträdde Gisela Fleischer med fyra av sina karaktärer i Folkets park i Malmö.
– Det var jättekul att göra. Det blev en två timmar lång, nonstop performance där fyra av karaktärerna kom till liv i parken. Jag är ju en teaterapa, jag gillar att spela roller.
I skrivande stund har hon 4 440 följare på Instagram och ibland, säger hon, kommer människor hon inte känner fram till henne och vill prata om hennes bilder.
– Någon sa att ”365 Masquerades” är som en adventskalender som räcker hela året. Det känns ju kul att kunna vara den som gör den.
Gisela Fleischers projekt kan du följa på Facebook och Instagram (sök på ”365 Masquerades”) och på hemsidan 365masquerades.com.
Gå till toppen