Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Toolpool söker nya partner

Skånska verktygspoolen planerar expansion. Grundaren Matti Jokela letar efter nya samarbetspartner i Stockholm och Göteborg samt i andra nordiska länder.

I takt med att Matti Jokelas uthyrning av rosafärgade verktyg ökar har han också utökat verktygsparken.Bild: Lars Dareberg
Matti Jokela har drivit Malmö Järnhandel sedan 2011. Hans verksamhet med att även låna ut verktyg gratis genom Toolpool drog igång i december 2012.
Nu vill han sprida konceptet.
– Planerna är att i höst hitta samarbetspartner i första hand i Stockholm och Göteborg, men också i städer som Halmstad och Eskilstuna.
Han hoppas också kunna ta Toolpool utanför Sverige.
– Jag har konkreta förhandlingar med en aktör i ett annat land i Norden, säger Matti Jokela, som ännu inte vill säga vilket land det är.
Han siktar in sig på samarbete med mindre aktörer.
– Det här är nog inget för de stora kedjorna, utan för järnhandlare som ligger i centrum av städer.
Matti Jokela tänker sig en franchiselösning där samarbetspartner som vill använda konceptet får betala för det.
– Men jag räknar inte med några stora pengar. Tanken är att använda pengarna till att utveckla vår app så att det arbetet blir självfinansierat.
Idén till verktygsuthyrning i större skala fick Matti Jokela tillsammans med en kund som jobbade på kommunikationsbyrån Fan Club i Malmö.
Via Facebook kan verktygen bokas för gratis utlåning i ett dygn.
Konceptet som presenteras som en del i ett arbete för miljön har fått stor uppmärksamhet och vunnit flera reklampriser.
Sedan förra sommaren har antalet som gillar verksamheten på Facebook dubblerats till drygt 2 200. Utlåningarna ökar och ligger idag på cirka hundra per månad.
Poolen har enligt Matti Jokela också lett till fler kunder som handlar annat i Malmö Järnhandel.
– Det är ett snabbt sätt att få stamkunder. 80 procent av dem som använder Toolpool blir också kunder i butiken.
Den typiska kunden är en person mellan 20 och 35 år, som bor i stan, är billös och inte heller vill köpa dyra verktyg.
– Det vanligaste problemet är att borra hål i en betongvägg.
Hållbarhetstanken med konceptet har Matti Jokela nu tagit vidare till sin butik.
– När det gäller fröer kommer jag nästa år att bara sälja ekofröer, även om jag vet att jag på kort sikt kommer att förlora pengar på det.
Gå till toppen