Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Hövding tar klivet till USA

Anna Haupt, en av Malmöbolaget Hövdings båda grundare, flyttar inom kort till New York för att förbereda en USA-etablering.

Anna Haupt.
Intresset för bolagets uppblåsbara cykelhjälm är redan stort på den amerikanska marknaden, enligt Anna Haupt.
– Omkring 80 procent av besöken på vår hemsida kommer från USA. Hjälmen har blivit en innepryl i Hollywood. Vi får förfrågningar från både konsumenter och återförsäljare, men kan inte sälja den i USA eftersom den inte är godkänd där ännu, säger hon.
Hennes uppdrag blir nu att undersöka vad som krävs för att få hjälmen certifierad i USA och kunna dra igång försäljning på den amerikanska marknaden.
I Europa tog det drygt två år, eftersom ingen liknande hjälm fanns på marknaden tidigare och en ny testmetod behövde utvecklas. Anna Haupt räknar med att det kan ta ett år bara att reda ut vad som krävs för att gå vidare med testning och hur mycket pengar som behövs för att finansiera en lansering i USA.
– Det här är en utmaning som passar mig eftersom uppdraget är omöjligt, nästan, och det gillar jag. Att lansera en säkerhetsprodukt i USA är ingen bagatell.
Hövdings cykelhjälm är sedan tidigare CE-märkt och får säljas i Europa och en del andra länder som Japan, där den lanseras inom kort.
Hjälmen fungerar som en airbag, som fästs runt halsen och blåser upp sig automatiskt runt huvudet när cyklisten är på väg att ramla av cykeln.

Hövding

Grundades år: 2006.
Vd: Fredrik Carling.
Största ägare: Industrifonden, Indigo Capital Partners, LMK Industri.
Omsättning (2012/2013): 4,2 miljoner kronor.
Resultat före skatt (2012/2013): - 22,7 miljoner kronor.
Antal sålda hjälmar hittills: Konfidentiellt.
Gå till toppen