Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Hälsa & Motion

Sportmodet tar plats i allas vår vardag

Sportkedjorna var tidiga med att ta in moderiktiga sportplagg. Nu följer de stora modeföretagen efter.

– Det här är ett tydligt exempel på hur människors vardag påverkar modebranschen, säger designchef Nina Starck på Lindex.
Få människor har på sig slitna T-shirtar eller gamla gympadojor när de ska träna. Istället ser fler och fler ut som professionella elitidrottare.
Januari 2014 startade H&M sin egen sportavdelning och vid årsskiftet kommer Lindex att ta med sportkläder i sortimentet. Men det var de svenska sportkedjorna Stadium, Intersport och Team Sportia som var först med att se behovet.
Enligt Nina Starck är kravet på snygga och funktionella sportkläder en samtidsmarkör.
– Under hela 00-talet har träning blivit en allt mer social grej och en stor del av många människors vardag. Ju mer sociala vi är i ett sammanhang desto mer tänker vi på hur vi klär oss, säger Nina Starck.
På huvudkontoret i Göteborg har hon och hennes designerkollegor haft långa samtal om hur Lindex ska närma sig sportmodet. Att de ville designa träningskläder var det inget snack om, den svåra frågan var snarare hur de skulle lansera kläderna.
Till slut bestämde de sig för att för att inte starta en egen avdelning, utan att sportkläderna skulle vara en del av den vanliga kollektionen.
Tar man en titt på modehistorien är det lätt att se hur trender kommit och gått. Men Nina Starck är övertygad om att sportmodet är här för att stanna och att fler etablerade märken kommer att inkludera det i sina framtida kollektioner.
– Problemet med de allra flesta trender är att de tappar värde så fort alla bär just det plagget eller de skorna. Men när det gäller moderiktiga sportplagg har det skett någon form av ”förhöjd medvetenhet” hos kunden. Signalen som vi i branschen fick var klar och tydlig. Mode ska vara skönt, säger Nina Starck.
Svenska företaget Casall har producerat sportkläder de senaste trettio åren och enligt designer Sara Hellström har konkurrensen aldrig varit så hård som nu. För att hämta inspiration för framtida kollektioner reser hon tillsammans med kollegor till träningstrendernas huvudstad, Los Angeles.
– Vi pratar med professionella tränare och gymägare för att försöka förstå var i tiden vi är. Jag som designer måste utifrån funktionalitet, rätt materialval och passform rita plagg som möter kraven för en specifik träningsform. Det är därför viktigt att observera hur man använder kroppen i olika träningsformer, säger Sara Hellström.
Även om kläderna som Casall gör främst är designade för träning händer det relativt ofta att hon ser hur kunder använder deras kläder också till vardags. I framtiden tror hon att det kommer att produceras mer tekniska plagg som till exempel byxor som formar benen och hjälper blodet att cirkulera bättre.
– Vi arbetar hårt med exklusiva material och lägger mycket tid på att förstå hur kroppen fungerar, säger Sara Hellström.
Svensk Handels branschkansli Stil har tretusen medlemmar och arbetar främst med handel som rör skor, kläder, textil, accessoarer och sport. Första trendrapporten som visade på att efterfrågan hade ökat kom 2010.
Men enligt Linda Hedström, kanslichef, kunde man se en tydlig attitydförändring bland kunder redan 2008.
– Vi såg hur sport och mode allt mer blev sammankopplat. Vi märkte också att företagen ville arbeta med andra produkter än bara modekläder, de vill ge kunden ett helhetskoncept. I dag kan du handla grejer till din telefon och kuddar till din säng samtidigt som du kan spana in senaste klädmodet, säger Linda Hedström.
Hon menar att den ekonomiska krisen har påverkat modet och hur människor prioriterar konsumtionen av kläder. Enligt henne är det inte längre fint bland vanliga människor att lägga stora summor på lyxprodukter som högklackade skor eller designerkläder.
– Istället är det viktigare för kunden att tänka hållbart. Allt fler handlar second hand och köp- och säljmarknaden på internet har ökat. Sportmodet symboliserar en mer medveten kund, något vi kommer att se mer av i framtiden, säger Linda Hedström.
Enligt Lindex designchef Nina Starck är det vår samtid som påverkar flödet av mode mest.
– Det sker stora förändringar på många håll i världen just nu och framtiden kan ibland upplevas som osäker. Då tror jag att man vill känna sig trygg i sina kläder. Titta bara på hur basplagg med klassiska linjer säljer och styr modet, säger hon.
Gå till toppen