Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Jag fick bättre arbetsro”

För ett år sedan stod Nour Ali utanför Sorgenfriskolan. Hon var ny och så nervös att hon inte kunde röra sig. I dag är hon ett skolexempel på hur det går när elever från utsatta och välbeställda områden blandas.

Nour Ali har precis börjat gymnasiet på Thoréns business school. Tre dagar har gått och hon är försiktigt positiv inför sin nya skola.
För precis ett år sedan började hon också i en ny skola. Men då var känslorna helt annorlunda.
– Det var jättejobbigt. Jag och mina kompisar stod utanför staketet till skolgården. Vi vågade inte gå in. Vi tog mod till oss och gick in genom grinden, sen gick vi ut igen. Till slut kom min mamma och tvingade oss, berättar Nour Ali.
I dag kan hon skratta åt hur nervösa de var, men det var blodigt allvar. Att byta skola var inte Nour Alis eget val. Hon gick i åttan på Rosengårdsskolan när beslutet om att stänga högstadiet kom.
– Jag blev chockad. Jag förstår att de behövde göra något. Men jag trodde in i det sista att de skulle låta oss gå kvar. Jag tycker att de kunde ha gjort det, vi hade ju bara ett år kvar, säger hon.
Med facit i hand så var flytten till Sorgenfriskolan bra för Nour Ali.
– Mina betyg blev bättre. Jag fick bättre arbetsro på Sorgenfriskolan. Vi var tystare på lektionerna och det var lättare att koncentrera sig.
Och Nour Alis svar bekräftar just det som forskningen tryckt på.
– Vi vet att ett bra lärandeklimat smittar. Om det finns många högpresterande elever i en klass går de andra elevernas betyg upp. Men det finns inget som visar på att duktiga eleverna sänker sina prestationer, säger Nihad Bunar, professor i barn- och ungdomsvetenskap på Stockholms universitet.
Han var också kommissionär i Malmökommissionen och tittade just på skolfrågan.
– Om det är många omotiverade elever i en grupp så kan de också dra ner varandra. Det gäller alltså att man delar på eleverna, säger han.
Nour Ali hade godkända betyg när hon slutade åttan på Rosengårdsskolan men när hon slutade nian på Sorgenfriskolan hade de förbättrats ordentligt. Hon tror inte att det hade hänt om hon inte hade bytt skola.
– Jag bryr mig om skolarbetet men jag hade nog snackat bort ganska mycket av lektionerna.
Men hon beskriver ändå tiden på Rosengårdsskolan som fantastisk.
– Det var jätteroligt att gå till skolan. Alla kände alla, var vänner och det var jättebra sammanhållning. Det kanske var en del av problemet, man fokuserade för mycket på kompisar och för lite på skolan.
Det finns också en annan skillnad mellan skolorna.
– Lärarna på Sorgenfriskolan satsade verkligen på oss, de kollade alltid så man hade gjort läxorna och gav oss nya nästan varje dag. På Rosengård brydde de sig också, så klart, men det var inte lika många som gjorde läxorna, så det var inte lönt.
Tycker du att politikerna gjorde rätt som stängde skolan?
– De kanske gjorde rätt om man bara tittar på resultaten. Men jag hade velat gå kvar.
Och Nour Ali tycker att politikerna måste försöka med fler vuxna i skolan och mindre klasser.
– De kan ju inte lägga ner alla skolor i Rosengård, det måste ju finnas skolor kvar där.
Gå till toppen