Lund

MP visade Lunds farliga cykelmiljöer

Lund har ett oförtjänt gott rykte som cykelstad, tycker Miljöpartiet och vill satsa tio miljoner kronor på förbättringar av cyklisternas trafikmiljö.

Miljöpartiets Karin Svensson Smith, Cathy Tuttle, Ulf Nymark och Emma Berginger på riskabel cykeltur.Bild: Björn Sjö
Miljöpartiet presenterade i går fjorton förslag för säkrare och bekvämare cykling.
MP-politikerna Karin Svensson Smith, Ulf Nymark och Emma Berginger demonstrerade före presentationen några i deras tycke undermåliga cykelmiljöer kring Dalbyvägen.
Med på cykelturen var Cathy Tuttle från Seattle, USA, som byggt upp grupper som krävt bättre och grönare cykelvägar.
Hon instämde i kritiken, men såg också lösningar.
När Ulf Nymark visade riskerna med cykelbanan bakom busshållplatsen vid Jupitervägen, där fotgängare lätt kan bli påcyklade, var hennes förslag att nagga på Dalbyvägens dubbla bilfiler.
– Där är ju gott om plats. Dessutom sänker bilisterna farten om deras väg blir smalare, påpekade hon.
Ulf Nymark tog med sällskapet på en tur österut, och visade hur utfarter blockerar cykelvägar, hur cyklister tvingas ta omvägar med tunnlar och smala kurvor i korsningar och till slut hamnar på fel sida av en cykelväg vid Gastelyckan.
Cathy Tuttle var måttligt imponerad av cykelstaden Lund.
– Cykelmiljön borde vara intuitiv, med tanke på att här kommer så många människor från andra länder, tyckte hon.
Hon stannar nu i Lund några dagar och diskutera cykelvägar med Miljöpartiets ledning.
– Innan inspirerade USA oss till bil-Sverige. Nu kan vi lära oss av deras cykelvägar, hoppas Karin Svensson Smith.
Men många idéer finns redan i partiets förslag.
MP vill bland andra åtgärder se att cykelbanor separeras från gångbanor.
Partiet vill ha ”tryckfrihet” – cyklisterna ska inte behöva stanna och trycka på knappar i korsningar för att få grönt ljus.
De mest trafikerade cykelstråken ska bli huvudleder. En cykelled bör skapas mellan Allhelgonakyrkan och Mejeriet, och länkas till snabbcykelväg till Malmö.
Nya cykelvägar ska byggas så breda att det även går att köra om lastcyklar.
Cykelnätet ska göras sammanhängande och skyltas bättre, även vid gatuarbeten.
Cykelvägar utanför tätorterna ska få läplanteringar, för att minska den skånska blåsten och öka den biologiska mångfalden.
– Vi satsar tio miljoner kronor mer på trafikmiljön än de andra partierna, säger Emma Berginger.
Gå till toppen