Malmö

Politisk strid om dyr upprustning

Malmös rödgröna majoritet satsar 83 miljoner kronor på en stor upprustning av Folkets park.
Allt annat, som ett nytt Stortorget och ett varmbad i Västra hamnen, får vänta.
Den borgerliga oppositionen är kritisk.

En stor ”Parkodalbana” blir Folkets parks nya attraktion.Bild: Patrick Persson
Under flera år kommer Folkets park att stå i centrum för tekniska nämndens satsningar.
– Vi prioriterar det mest besökta området i Malmö, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S).
– Malmö ska bli Sveriges barnvänligaste stad, därför är det självklart att vi har fokus på Folkets park. Det blir en fantastisk satsning, säger Milan Obradovic.
Satsningen backas upp av Miljöpartiet.
– Vi siktar väldigt högt och har planerat för detta länge, säger kommunalrådet Karolina Skog (MP).
Enligt onsdagens beslut i tekniska nämnden ska Folkets park rustas upp för 83 miljoner kronor i etapper under åtta år.
– Vi måste ta det etappvis av ekonomiska skäl, säger Milan Obradovic.
Den borgerliga oppositionen är kritisk.
– Alla pengar läggs i Folkets park. Det blir ingenting över för att rusta upp Stortorget eller till det utlovade Scaniabadet i Västra hamnen, säger Håkan Fäldt (M), vice ordförande i tekniska nämnden.
Kritiken avvisas av Malmös rödgröna majoritet.
– Vi tittar också på Stortorget, men nu prioriterar vi Folkets park, säger Milan Obradovic.
– Behovet av Scaniabadet är inte stort. Det bad som finns i Västra hamnen är redan en attraktion, säger Karolina Skog.
De vill komma igång med den första etappen före vintern, så att en ny park och lekplats kan stå klar nästa år på det område där tivolit tidigare fanns. Pris: 12,8 miljoner kronor.
I etapp två, 2016, byggs ett centralt torg med Parkodalbanan, parkens nya dragplåster. Pris: 39,5 miljoner.
I etapp tre, 2017, byggs en ny stor, permanent scen. Pris: 4,4 miljoner.
I etapp fyra, 2018, får parkens huvudgångar nytt marktegel. Pris: 11 miljoner.
Därefter görs två års uppehåll innan entréerna byggs om 2021 och en Mellisplats byggs 2022.
Djuren i Arken ska vara kvar, frågan är bara hur.
– De externa aktörerna höll inte måttet. Ett förslag är att kommunen tar över driften via Jobb Malmö, säger Milan Obradovic.
Gå till toppen