Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Barnens museum blir fenomenalt

Laura Lima. Lilith Performance Studio, Malmö. Fre- sön, t o m 14/9.

Vid första anblick ser det ut som ett vanligt konst-museum. Rader av tavlor på vita väggar, medan skulpturer intar golvet på vita podier. Fast vänta, museivärdarna är förvånansvärt unga. Hängningen är ovanligt väl genomförd. Och guidningen är fantastisk. ”The Abstraction” på Lilith Performance Studio är ett konstmuseum som drivs av barn. Direktör är elvaårige Lo Petterson Lundgren som bland tusentals verk valt ut ett trettiotal abstrakta bilder och skulpturer ur Malmö och Ystads konstmuseums samlingar. Under tre helger ger hans ungefär jämngamla personal initierade visningar av utställningen.
Vad som pågår är något rätt exceptionellt. Med ett enkelt men drastiskt grepp –  byt vuxna mot barn –  kastas perspektiven om totalt. I presentationen skriver direktören om vad den abstrakta konsten innebär för honom: frihet att tro och tycka vad man vill. Under visningen som följer gör guiderna just det. Bland tumlande former och optiska illusioner öppnar sig labyrinter, ökengrottor och natthimlar. Det är inte ofta den abstrakta konstens möjligheter framstått så tydliga för mig.
Numera är det sällan dessa verk från framför allt 1960-, 70- och 80-talens strömningar visas. Här får de åter relevans, i en rasande snygg hängning som medvetet samlar hela utställningen till ett enda abstrakt konstverk.
Men det är inte huvudsaken. Här uppfylls alla kriterier för ett normalt konstmuseum, och ändå inte. I glappet mellan det väl-bekanta och det främmande uppstår ett utrymme där ögonen liksom tvättas rena. Det man kan få syn på, som i nytt ljus, är inte bara konsten och barnen, utan också sig själv – liksom omgivningens ramar och strukturer.
Här ligger styrkan i Laura Limas arbete, den brasilianska konstnär som utformat projektet, i nära samarbete med Lilith Performance Studio. Förutom det omedelbara, fysiska och rumsliga, utforskar hon även en vidare mänsklig och existentiell dimension. Hennes verk tar ofta formen av ett slags pågående skulpturer, där männi- skor och deras kroppar utgör material. Därmed förhåller hon sig till en brasiliansk tradition av experimentell och kroppsbaserad konst, i spåren av pionjärer som Lygia Clark och Hélio Oiticica. I tidigare installationer och performances har hon sinnrikt skapat situationer och tablåer som gäckar förnuftet, och insist-erar på möjligheten av det förtrollande, frustrerande och irrationella.
Fast ”The Abstraction” står för sig själv. De barn som medverkar gör det i rollen av sig själva. Tydligt visar hon vad som händer när vi verkligen ser barnen. När vi ger dem handlingsutrymme och förtroende. När vi lyssnar. Det går inte bara bra, utan fenomenalt.
Laura Lima är även Sverige-aktuell med separatutställningen ”Den nakna magikern” som öppnar på Bonniers konsthall i Stockholm 10/9.
Gå till toppen