Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Glasgow och Malmö i ett sinnligt samspel

Skånes konstförening och Galleri KHM, t o m 7/9. Guidad visning lördag 6/9 kl 13.

I Stephen Murrays träskjul.Bild: Johan Österholm
Det finns likheter mellan Malmö och Glasgow. Två tidigare tunga industristäder, där kulturen växt sig allt mer dynamisk. Båda med uppmärksammade konsthögskolor. Projektet Glasmo samlar ett tiotal av deras nyligen utexaminerade konstnärer. I fjol ställde de ut i Glasgow. När nu samarbetet fortsätter i Malmö är det med konstnärer från bland annat Singapore och Australien, vilket säger något om utbildningarnas dragningskraft.
”Double You” äger rum parallellt på Skånes konstförening och Galleri KHM. Merparten av konstnärerna visas på båda platser, vilket visar sig vara ett intressant upplägg.
Lekfullt men raffinerat hakar idéer, material och former i varandra. Skickligt samlar den Berlinbaserade kuratorn Nico Anklam de två delarna till en väl fungerande helhet, där nyfikenheten triggas av oväntade möten och kopplingar.
Särskilt övertygar Malmöbaserade Malin Franzén och Nina Jensen, båda med genomarbetade verk. Med utgångspunkt i Franciskus av Assisis mytomspunna predikan för fåglar, söker Franzén upp det träd under vilket helgonet på 1200-talet lär ha stått. Vad hon kartlägger är lika mycket berättelsens framväxt, som de allt mer desperata ansträngningarna att hålla trädet vid liv. På ett sätt handlar det om att försöka greppa det ogripbara, och göra det synligt.
På liknande vis är Nina Jensen suverän i sitt sökande efter konstens och livets mening, som i Hilma af Klints spår tar henne till antroposofernas Dornach. Filosofiska reflektioner blandas med intima bekännelser och krassa att-göra-listor medan tecknandet färgar dagbokens blad. Likväl tycks den eftertraktade insikten dra sig undan.
Allt detta i skarp kontrast till brittiske Stephen Murray som kaxigt snickrat sig ett träskjul, fyllt det med sina tillhörigheter och sedan bommat igen. Återigen detta spel mellan det synliga och osynliga. Vad han åstadkommit är en sluten utställning i utställningen, tillgänglig endast för den som pressar ögat tätt intill brädspringorna.
Medan Glasgow-konstnärerna laborerar med neon, dramatiska installationer och kitschig pop (Joo Choon Lins muntra video är rätt och slätt oemotståndlig) arbetar de forna Malmöstudenterna kanske mer lågmält och koncentrerat – om än med avsevärd skärpa. Långt mer väsentligt än några godtyckliga jämförelser är dock att de här möts i ett sinnrikt rumsligt samspel.
Gå till toppen