Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Lekfull saga kan bli en klassiker

Recension av ”Krakel, Spektakel”.

Krakel, Spektakel

Genre: FAMILJEFILM. DirectedBy: Elisabet Gustafsson. Actors: Lea Stojanov, Vanja Blomkvist, Anton Lundqvist, Martin Eliasson, Lina Ljungqvist. Country: Sverige. PublishYear: 2014.
Lea Stojanov, Martin Eliasson, Anton Lundqvist, Lina Ljungkvist i fantasifulla ”Krakel Spektakel”.
Det är roligt och befriande att se hur man kan skapa en familjefilm fylld av fantasi och lek, underbara språkliga finurligheter och en lätt absurdism utan den i dag så dominerande datoranimationstekniken.
I ”Krakel, Spektakel” rör sig huvudpersonerna Annabell Olsson, Krakel Spektakel, Opsis Kalopsis och Kusin Vitamin i en till synes enkel scenografi som ofta påminner om den värld barn bygger upp i sina lekar. Förebilderna är de tecknade figurerna i författaren Lennarts Hellsings böcker men filmen har ändå på ett lyckat sätt funnit sin egen form.
Det börjar som en vanlig realistiskt berättad historia, då Annabell (Lea Stojanov), hennes föräldrar, tre småsyskon och den lite vimsiga farmodern (Vanja Blomkvist) anländer till ett stort sommarhus. Med hjälp av farmoderns bok och dess trolleriramsor ger sig Annabell ut på jakt efter trollkarlen som förvandlade sig till ett glas saft och sedan drack upp sig själv.
Möjligen tar det någon minut innan man som åskådare accepterar det lekfulla universum, där låtsasbilar, låtsasgrönsaker, låtsasbåtar och annat blir fullkomligt naturliga inslag. Jag faller totalt för den här världen med den unika pedagogiken i Hellsings rimmade och orimmade verser. Nostalgin slår till då de välkända figurerna Herr Gurka och hans bror börjar sjunga. Däremot ger Shima Niavarani helt nya dimensioner åt Selma Selleri. Bara hennes klänning är en njutning att se.
Scenografi och kostymer håller genomgående hög kvalitet. Kolla till exempel in lilla Annabells fina linnekläder.
”Krakel Spektakel” visar hur lysande Hellsings barnpoesi fortfarande är med sina inslag av existentiella frågor. Samtidigt vågar regissören Elisabet Gustafsson göra en filmversion som först ser ut att vara stilistiskt lite passé men strax visar sig vara absolut på pricken. Filmen har potential att bli både höstens stora familjefilm och på sikt en klassiker.
Gå till toppen