Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Unga dricker mindre alkohol, äldre dricker mer

Spritkonsumtionen har sjunkit bland ungdomar de senaste fem åren. Under den perioden har den alkoholfria försäljningen på Systembolaget ökat med cirka 30 procent per år.

– Ungdomar debuterar senare, vi ser inte heller samma topp i åldern 18–25 år som vi såg tidigare. Alkoholkonsumtionen har helt enkelt blivit plattare säger Ulf Guttormsson, avdelningschef för analys och metod på CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
CAN gör regelbundet analyser över svenskarnas drogvanor. Den senaste kom 2012 och nästa är klar i höst.
CAN har sett en minskad alkoholkonsumtion i nian och andra ring på gymnasiet under flera år. Dessutom visar undersökningarna att konsumtionsmönstret är plattare och utsträckt över hela livet. Tidigare års toppar och dalar har nästan planats ut.
När Folkhälsomyndigheten gjorde en undersökning bland svenskar i fjor visade det sig att femton procent inte druckit alkohol de senaste tolv månaderna. 2004 var svaret 13 procent.
Den stora skillnaden i alkoholvanor hittar man bland kvinnor över 65 år. 2004 angav var tredje att de inte hade druckit alkohol det senaste året. I fjor var det var fjärde. Även männen i den åldersgruppen dricker mer än tidigare.
– Det kan vara en effekt av att mellanölet blev en vardagsdryck, säger Ulf Guttormsson.
Samtidigt har andelen som nobbar alkohol i gruppen 30-44 år ökat. För tio år sedan svarade sex procent av männen att de inte druckit de senaste tolv månaderna, 2013 hade siffran ökat till elva procent. Motsvarande siffra för kvinnor var 14 respektive 16 procent.
Ulf Guttormsson säger att mycket tyder på att konsumtionen blir mer lik den i övriga Europa. Det betyder bland annat att unga som grupp dricker mindre, enligt Ulf Guttormsson.
– Mycket tyder på att skadorna av alkohol och dödligheten av dessa skador är på väg att minska.
Trenden med mer alkoholfritt märks även i den svenska bryggerinäringen, säger Svenska bryggeriers vd Cecilia Giertta.
– Vi ser en ökning av både törstsläckare och smakförstärkare, det vill säga drycker som förstärker smakerna i maten. Och inte minst bland smaksatta vatten.
Hon tror att intresset för nya smaker kommer att hålla i sig ett bra tag till.
– Men om det främst blir bland alkoholfria drycker eller de med alkohol är svårt att sia om.
Cecilia Giertta, vd för Svenska bryggerier, tror att intresset för nya smaker kommer att hålla sig ett bra tag till.
Gå till toppen