Nöje

Tobias Lund: Christian Ihle Hadland och Erlend Skomsvoll ger Holberg verklig variation

Många klassiska musiker menar att deras jobb är att spela vad som står i noterna och inget annat.

Christian Ihle Hadland grottar ner sig med Grieg.Bild: Grappa musikkforlag
Andra hävdar att notskriften inte kan bli till musik utan subjektiva val från musikerns sida. Några av de senare menar att musiker måste vara fria att göra stora ingrepp i vad en tonsättare har skrivit.
Ett exempel på radikal omkomponering är Hans Zenders komponerade interpretation av Schuberts ”Winterreise”. Ett annat finns på den nya skivan ”Holberg Variations” med stråkorkestern 1B1 från Stavanger och pianisterna Erlend Skomsvoll och Christian Ihle Hadland. Denna skiva börjar med ett helt traditionellt stråkorkesterframförande av Griegs svit ”Från Holbergs tid”. Sedan spelar Ihle Hadland Griegs egen pianoversion. Grieg skrev alltså inte en version av sviten utan två. Så varför inte göra en tredje? Skivans sista tredjedel består av en recompimprovariation för piano och stråkorkester, kallad ”Skomsvoll’s Holberg Variations”.
I några av satserna är det som om Griegs musik öppnar sig, och det på ett fysiskt påtagligt sätt. I bearbetningen av preludiet är det snarare så att den ivriga framåtrörelsen plattas ut till stilla dimma.
Andra gånger tycks musiken sluta sig, som när Griegs slösande melodi i Air krymps ihop till några trevande jazztoner. Så småningom sänker sig ett pizzicatomörker, musikerna börjar sjunga, och sedan händer något ännu mer oväntat som jag inte ska avslöja men som gör satsen både mystisk och vardaglig. För mig är den stämning som uppstår tillräcklig motivering till varför omarbetningar som Skomsvolls ska uppmuntras.
Tobias Lund, vecka 38:  

TIPS

Edvard Grieg: Holberg Variations. 1B1. Jan Bjøranger, Christian Ihle Hadland, Erlend Skomsvoll (cd, Simax)
Stefan Klaverdal: evocations (cd, Dynamik)
William Walton: Symphony No 1, Violin Concerto. BBC Symphony Orchestra, Tasmin Little, Edward Gardner (cd, Chandos)
Gå till toppen