Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Brott mot regler tar spelet till toppen

Malmöfamiljen Nykänen-Jönsson ligger bakom barnspelsappen Cotbot City som gått raka vägen upp på topplistorna. Nu planerar de för en hel linje barnspel.

Familjen Nykänen-Jönsson välkomnar oss in i sin ljusa tvåplanslägenhet med utsikt över Sundspromenaden i Västra hamnen. De flyttade hit från London för tre år sedan i samband med att tvillingarna Aina och Ella kom till världen.
Bara några veckor efter tvillingarnas födelse släppte paret mobilspelet Blobster som snabbt blev en bästsäljare. Tre år senare har spelet laddats ned cirka två miljoner gånger.
De är med andra ord redan framgångsrika spelutvecklare, men att utveckla ett spel för de allra yngsta barnen har inneburit helt nya utmaningar.
– Man måste fatta hur barn spelar, barn gör helt annorlunda än man tror, säger Henrik Jönsson.
Jaana Nykänen exemplifierar med utvecklingen av spelkontrollen.
– Vi märkte att barn tittar direkt där saker händer. De märker till exempel inte en stor blinkande knapp i hörnet som från början var den man skulle trycka på för att komma vidare.
Hon har producerat spelet som tagit cirka ett år att bygga. Henrik Jönsson har arbetat med den grafiska profilen och döttrarna Aina och Ella har tillsammans med sin förskoleklass agerat testpanel.
Cotbot City fungerar som en digital lekmatta. Inspirationen kommer från Henrik Jönssons favoritleksak som barn.
– Jag gillade min bilmatta jättemycket när jag var liten. Det jag var missnöjd med var att den alltid såg likadan ut, jag hade velat ha nya hus och nya vägar.
I Cotbot City är den önskningen uppfylld, där väljer man själv vilka byggnader staden ska ha och vilken bil man ska köra. Däremot måste man fortfarande hålla sig på mattan.
Det gillar inte Ella Jönsson. Hon lutar skärmen och försöker få bilen att lämna den virtuella staden.
– Förra gången hittade Ella en bugg i spelet och körde ut ur världen, berättar Jaana Nykänen.
I samband med spelutvecklingen tog hon hjälp av en pedagog på Lunds universitet för att förstå vad barn tycker är roligt. Det huvudsakliga rådet var att barn gillar att bryta mot oskrivna regler i en trygg miljö.
Med det i åtanke såg Jaana Nykänen till att spelet innehöll en mängd uppdrag där det går att bryta mot samhällsnormer.
– Är man brandman och ska släcka en eld så kan man istället spruta vatten på killen vars hus brinner. Som glassgubbe kan man ge kunderna fel glass och som sopgubbe kan man kasta soporna i huvudet på folk, berättar hon.
– Det överraskade mig mycket att ungarna tycker att det är så roligt att göra fel. Det finns en punkighet i det som är rätt tuff hos barn, säger Henrik Jönsson.
Ella och Aina Jönsson har lekt med mobilspel sedan de var drygt ett år gamla. Ingen av föräldrarna ser några risker med att barnen spelar mobilspel i tidig ålder.
– Man hör ofta att det är skadligt med spel för barn, men jag tror mest att det handlar om en rädsla inför det nya. Jag ser ingen anledning att undanhålla barnen verktyg som de kommer att använda hela livet, säger Jaana Nykänen.
Den svenska spelbranschens omsättning mer än femdubblades mellan 2010 och 2013 och omsatte 6,55 miljarder kronor ifjor enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Bland de mest framgångsrika spelföretagen finns bland annat King, bolaget bakom Candy Crush, och Mojang, företaget bakom Minecraft som nyligen köptes av Microsoft.
Paret Nykänen-Jönsson tror att den svenska spelbranschens framgångar hänger ihop med att många svenska barn haft god tillgång till ny teknik de senaste decennierna.
– Vi hade en tung hemdatorscen redan på 80-talet med Commodore 64, säger Henrik Jönsson.
Huruvida Cotbot City kommer att bära sig eller inte är för tidigt att säga. I dag har spelet laddats ner drygt 2 000 gånger men det krävs minst 10 000 nedladdningar innan utvecklingskostnaderna är betalda. Paret har redan ett nytt Cotbot-spel på gång och på sikt hoppas de att spelen ska stötta varandra.
– Marknaden för barnspel är relativt liten, men den växer, säger Jaana Nykänen.

Svenska utvecklare med småbarnsappar

Toca Boca: Ett tjugotal digitala leksaker där bland annat Toca Train och Toca Town riktar sig mot de yngsta barnen.
Hatten Förlag: Bappapp och Bobbopp (språkträning).
Filimundus: Pippi Långstrumps Villa Villekulla.
The Barn of Kinder Kids: Tittut för småbarn och Pekbok för småbarn.
Tailmind: Pekbok för barn och App för barn.
Tycero: Kul för barn.

Divine Robot

Bolaget bakom det nyligen släppta barnspelet Cotbot City och Blobster som släpptes 2011. Gör även konsultprojekt åt bland andra Sony Mobile.

Startades i England 2009 av Henrik Jönsson och Nils Andreasson och etablerades i Sverige 2011.

Har fem heltidsanställda, två heltidskonsulter och flexkontor på Media Evolution City i Malmö. Räknar med att vara 15-20 anställda inom några år.

Omsatte 2,5 miljoner kronor 2013 och gjorde 970 000 kronor i vinst före skatt.

Gå till toppen