Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Det finns plats för humor i svärtan på Galleri Ping-Pong

Det skymmer i Sverige. Åtminstone griper undergångsstämningen omkring sig inne på Galleri Ping-Pong. Där sipprar den svarta färgen ner över papperet från träddungens mörker för att forma akvarellmålningens titel, ”Goodbye Sweden”. Men istället för missmod infinner sig den uppiggande känsla som riktigt bra konst framkallar. Det råder ingen tvekan om att Mats Adelmans och Ylva Westerlunds utställning kan räknas dit.
I de små, exakta scener som Adelman arrangerar, tränger skogen in bland möbler och mänskliga utposter. Omsorgsfullt snickrar han miniatyrer av husruckel bara för att täcka dem med graffiti, och lämna dem åt förfallet. Därmed håller han också naturromantiken stången, när han nu så mästerligt ägnar sig åt att snida den svenska faunans fåglar. Här möter hackspettar, rovfåglar och ugglor, själva kunskapens apostlar. Fast de soffor och bänkar de bär upp är ömtåliga likt plockepinn-konstruktioner, långt från det förra sekelskiftets rustika nationalromantiska möbelpjäser. Grundtonen är kanske nog så olycksbådande, men svärtan och sårbarheten till trots, är hans arbete fyllt av en lågmäld humor.
Även Ylva Westerlund utforskar de sprickor som kommer i dagen när samhällets bräcklighet blottas. Resolut kör hon kniven genom arbetarrörelsens historia. Överst av de böcker som spetsats på bordet ligger ”Enade vi stå”, om den fackliga rörelsens utveckling. Längre ner i traven skymtar Ronny Ambjörnssons klassiker ”Den skötsamme arbetaren”. Som hade nådastöten slutligen riktats mot de värden av solidaritet, jämlikhet och kampvilja som byggde det svenska 1900-talets välfärd.
Fast Westerlunds installation är mer än en nostalgisk klagosång. Hennes klangbotten är personlig, med utgångspunkt i den egna uppväxten i ett norrländskt brukssamhälle. Fadern var fackligt engagerad, och genom teckningar, tidningsklipp och collage skildrar hon hans berättelse. Men perspektivet vidgas snabbt till att omfatta det större samhällsbygget, där deltagande och samhörighet ställs mot exploatering och utanförskap. Med träffsäkra serieteckningar och kommentarer driver hon analysen framåt. De många olika uttrycken är hennes styrka, likt delar av en rebus. Bit för bit faller allt på plats till en övertygande helhet.

Konst

Mats Adelman och Ylva Westerlund
Swedish Wood, Galleri Ping-Pong, t o m 4/10.
Gå till toppen