Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

I år slår vi rekord i eko

Priset är den främsta anledningen när konsumenter väljer bort det ekologiska. Men när Coop sänkte priset på ekologiskt frukt och grönt ökade försäljningen stort. Sverige är det land där ekokonsumtionen ökat mest under 2014.

Najib Parakji, fiskhandlare, 48 år, Helsingborg: ”Jag märker att kunderna hellre köper fisk som är fångad i Öresund, framför den importerade.”Bild: Hussein el-Alawi
Den totala försäljningen av ekologiskt och Krav-märkt mat ökade med 30 procent under första halvåret 2014, visar en undersökning som Krav låtit göra. Den svenska ökningen är unik i världen, samtidigt är andelen ekomat av den totala livsmedelskonsumtionen lägre i Sverige än i till exempel Tyskland och USA.
Men det rör på sig detta rekordår för ekologiskt. Plus 30 procent första halvåret ser ut att bli ännu mer när året är slut.
Veckans eko, som Coop kallar sin kampanj, startade i början av 2013 och har lett till nästan hundraprocentiga försäljningsökningar för det mesta inom frukt och grönt.
– Volymökningen är mycket större än pengarna. Vårt mål för i år att det ekologiska sortimentet ska stå för åtta procent av försäljningen i år. 2020 ska vi vara uppe i 20 procent, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
Mer marknadsföring i butikerna och mer glimten i ögat i marknadsföringen är några vägar att nå dit, menar Louise König.
Trots att Coop är den av de större matvarukedjorna som har flest ekovaror i sitt sortiment är utbudet en stötesten på vägen att nå försäljningsmålet. Kunderna efterfrågar helt enkelt ekologiskt i fler varutyper än vad som finns.
– Vi har märkt att försäljning av alla ekovaror ökar även efter en kampanj, berättar Louise König.
Ica hakade nyligen på trenden att premiera ekokonsumenterna. Medlemmarna får fram till årsskiftet dubbel bonus för ekologiska varor.
– Mycket tyder på att vi är på väg mot ett rekordår, sa Maria Smith, miljöchef på Ica när kampanjen var alldeles ny.
Sydsvenskan har jämfört ekoutbudet hos fyra matvarukedjor.
Coop har störst utbud följt av Hemköp som har 900 färre varor än Coop, sen kommer Ica med ännu ett par hundra färre i sitt centrala sortiment.
– Den totala siffran är högre eftersom många Ica-handlare köper till exempel frukt, grönt och kött från lokala producenter, säger Maria Smith.
När Ica undersökte kundernas inställning till ekologiska varor i fjor svarade 77 procent att priset är den främsta anledningen till att de väljer bort ekologiska varor.
Nästan hälften av de tillfrågade 46 procent, svarade att de handlar ekologiskt ibland. Ungefär lika många svarade att de alltid köpte ekologiskt som de som aldrig gjorde det – cirka fyra procent.
Denna vecka är det Naturskyddsföreningens miljövänliga vecka som för andra året i rad handlar om ekomat. Den började redan i fredags och varar ända till nästa måndag med seminarier, torgmöten, samarbete med handel och bönder med mera.
– Det är vår supervecka, i fjor var 150 lokala föreningar ute och kraftsamlade, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Syftet med veckan är att få konsumenterna att "flytta handen" och välja ekologiskt från butikshyllan.
Potatis, mejerivaror, kött, kaffe och bananer/vindruvor är de fem varugrupper som ofta är lätta att få tag på. Varor där det ger stora effekter på miljön att välja ekoalternativet, enligt Naturskyddsföreningen.
– I år lägger vi till en nivå 2 för dem som redan börjat handla ekologiskt. Där har vi fokuserat på frukt och grönt och de problem som finns förknippade bekämpningsmedlen i odlingen, säger Johanna Sandahl.

Kvinnor väljeroftast ekologiskt

Icas konsumentpanel från 2013 visar att kvinnor i större utsträckning väljer ekologiskt än män, allra mest ekokonsumenter är de mellan 35 och 39 år.
På frågan varför de väljer ekologisk svarade flest att det beror på att ekologiska produkter känns renare, miljö och hälsa kom tvåa och trea på listan.

5 stora kedjor svarar

Maria Smith, miljöchef ICA:
Sortiment? "Cirka 1100 varor, stapelvaror och färskvaror, i det centrala sortimentet, många ICA-handlare köper dessutom från lokala leverantörer."
Ekomatens andel av försäljningen? "Fyra procent ur det centrala sortimentet."
Vad går bäst? "Kvartal två i år toppade mjölk, bananer och tomater  men alla varor ökar. Mycket tyder på att det blir ett rekordår i år."
Framtiden?:"Vi ska fortsätta satsa på ekologiskt, inte minst frukt och grönt. "

Louise König. hållbarhetschef Coop:
Sortiment? "2 400 varor, varav 440 produkter i det egna sortimentet."
Andel av försäljningen? "7,6 procent under andra kvartalet i år. Vår målsättning är att nå åtta procent under 2014."
Vad går bäst? "Varannan barnmatsburk som säljs är ekologisk, liksom 28 procent av äggen och 23 procent av olja/vinäger."
Framtiden? "Våra satsningar på ekomat ska fortsätta. Vi har som mål att de ekologiska varorna står för 20 procent av försäljningen 2017."

Carola Grahn, konceptansvarig för ekologiskt Citygross:
Sortiment? I september har vi 800 ekologiska varor, det finns en viss säsongsvariation."
Ekomatens andel av försäljningen?"2,1 procent, det var 1,6 procent under 2013 så vi ser en ökning."
Vad går bäst? "Bananer, ägg och mellanmjölk."
Framtiden?: "Vi ska fortsätta arbeta för att våra kunder som vill göra medvetna val ska ha möjlighet att hitta ekologiska alternativ i vårt sortiment, och så ska vi bättre synliggöra de ekologiska alternativen i butikerna."

Josefine Pettersson, informatör Lidl
Sortiment? "Det är lite svårt att säga hur många varor, men tio procent av vårt frukt och gröntutbud är ekologiskt. "
Ekomatens andel av försäljningen? "Vi har inga siffror, men vi känner av ekotrenden."
Vad går bäst? "Eko mjölk och eko nötfärs går bra och även våra ekologiska fairtrade-bananer."
Framtiden? "Vi fortsätter att satsa på ekologiskt och kommer med fler nyheter under hösten."

Maria Nobel, kommunikationschef Hemköp
Sortiment? "1 oktober får vi in 200 nya ekoprodukter och då har vi 1 500 varor, cirka en tredjedel är undet eget varumärke".
Ekomatens andel av försäljningen? "I dagsläget är andelen sex procent."
Vad går bäst? "Bananer mjölk och kaffe."
Framtiden? "Vi har som mål att tolv procent av vår försäljning 2017 ska vara ekologisk."

Gå till toppen