Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ett liv närmre Gud viktigare än att bejaka drifterna

Inom den katolska kyrkan är det obligatoriskt med celibat för både munkar och nunnor. Det handlar om att hänge sig helt och fullt till Gud och inte låta sig påverkas av köttsliga lustar.

”Vågar man inte diskutera sexualitet under utbildningen och reflektera över sitt val får man problem längre fram”, säger dominikanbrodern Henrik Alberius.Bild: Julia Lindemalm
Ett stenkast från studenternas fristad AF-borgen ligger den katolska kyrkans konvent Sankta Maria Magdalena. Här bor och arbetar broder Henrik Alberius, 64 år, tillsammans med fem katolska munkar. I pikétröja, beiga chinos och moderiktiga glasögon påminner han väldigt lite om den traditionella munken med brun kappa och lustig frisyr. Men precis som alla munkar världen över har även han avlagt de obligatoriska löftena om fattigdom, kyskhet och lydnad.
– Grunden till celibatet är Guds kallelse. Bibeln talar om trohet och menar att man ska leva så för himmelrikets skull och för att få ett friare arbete utan distraktioner. Inom den katolska kyrkan betyder celibatet att jag är trogen Gud, säger han.
Celibat inom den katolska kyrkan betyder inte bara att det är förbjudet att ha sex, det är även en stor synd att onanera. Sex, i alla dess former, hör hemma enbart inom äktenskapet. En gift man får dock inte prästvigas, såvida hustrun inte förklarar sig villig att gå i kloster.
Undantag gäller för ortodoxa präster knutna till den katolska kyrkan, vilka får välja om de vill vara gifta eller ogifta. De måste dock bestämma sig före prästvigningen.
Innan han blev munk arbetade han som ekonomijournalist på Reuters i Stockholm. Huruvida han levde i en relation då är inget han vill prata om nu. Han lämnade allt bakom sig när han vid 48 års ålder sålde bostaden, gav bort sina ägodelar och avlade de ”eviga löftena”. Längtan efter ett liv närmre Gud var större än det världsliga.
– Jag hade jobbat med frågeställningen ”ska jag, ska jag inte” i trettio år, så jag hade gott om tid att tänka igenom det. Jag tror att det hjälper att låta beslutet växa fram under lång tid. Det blir lättare när man vet vad man avstår.
Han säger att han hittills inte har hamnat i en situation där han har varit frestad att bryta kyskhetslöftet.
Han tittar ut genom det öppna fönstret och på den frodiga trädgård som gömmer sig bakom stadens myller. Men, visst, erkänner han, en människas sexualdrift är stark och känslorna finns där, under ytan.
– Det finns inget magiskt över det. Man måste bejaka att man fortfarande är en sexuell varelse. Alla reaktionerna är ju kvar. Det är bara hur jag handhar känslorna – om jag låter dem gå till handling eller om jag konstaterar att detta inte är mitt liv längre, som är skillnaden. Så länge jag vet varför jag gör det och att det är mitt fria val så känner jag mig inte frustrerad.
Några egentliga nackdelar med celibatet kan han inte komma på, det skulle väl i så fall vara ensamhet.
– Men i och med att jag lever i en kommunitet är jag ju inte ensam. Däremot en stiftspräst, en vanlig katolsk präst som inte tillhör en orden, löper ju större risk att känna sig ensam. Sen är det ju naturligt att ”para ihop sig”.
För att verkligen veta vad man ger sig in på poängterar Henrik Alberius att det under förberedelsetiden inför prästvigningen är viktigt att lära känna sin sexualitet.
– I dag går man inte in i en orden förrän man är trettio–fyrtio år och då har de allra flesta gjort andra saker innan. Förr var det vanligt att gå in i munklivet direkt efter skolan och då hade man inte hunnit lära känna sin sexualitet och de impulser som styr den. Då är det också svårt att handha dem när de kommer.
Han talar också om vikten av att diskutera sexualitet och vad det är man ger upp redan under utbildningen, annars blir det problem längre fram.
– Vågar man inte diskutera sexualitet under utbildningen och reflektera över sitt val får man problem längre fram. Så enkelt är det inte att bara lova. Är det enkelt att lova är det enkelt att bryta.
Hur ser du på celibatet? Mejla inpalivet@sydsvenskan.se

Dominikanorden

Dominikanorden grundades 1216 av den spanske prästen Dominicus och är en av fem tiggarordnar inom den katolska kyrkan. De övriga är franciskanorden, karmelitorden, servitorden och augustinerorden. Begreppet tiggarorder kommer av att munkarna, istället för att vara bundna till sitt kloster, färdades mellan ordenshusen. Dessutom var tiggarordnarna inte självförsörjande utan levde av allmosor och donationer. Dominikanorden omfattar både munk- och nunnekloster.
Gå till toppen