Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mer gympa gav bättre skolresultat

Elever som fick två extra lektioner med lek- och rörelseaktivitet i veckan lyckades klart bättre i skolarbetet. Det visar en ny studie som forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg gjort.

Bild: Fredrik Sandberg / TT
I studien, som publiceras i vetenskapliga tidskriften Journal of School Health, ingick 408 femteklassare i Göteborgsregionen. I samarbete med en lokal idrottsförening fick eleverna två gånger i veckan extra fysisk aktivitet, vilket innebar ungefär dubbelt så mycket som man haft i skolschemat.
För att mäta effekten jämfördes hur femteklassarna klarade de nationella lärandemålen i kärnämnena svenska, engelska och matematik fyra år före förändringen, och fem år efteråt.
Resultaten var samstämmiga. Jämfört med kontrollgrupper på andra skolor klarade en större andel av de rörligare barnen målen. På de andra skolorna noterades inte motsvarande förbättring, snarare såg forskarna där en försämring.
– Resultaten från denna studien överensstämmer väl med data från andra studier både i djur och människa som visar en tydlig koppling mellan fysisk aktivitet och förbättrad kognitiv förmåga, säger professor Michael Nilsson till Forskning.se.
Det här bekräftar tidigare studier, bland andra Bunkefloprojektet i Malmö, som kunnat visa hur utökad idrottsundervisning från lågstadiet och uppåt gav bättre slutbetyg i årskurs 9.
Gå till toppen