Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Statusen är värd mer än pengarna

Nobelpriset har egentligen allt som ett varumärke kan önska sig. En bra berättelse, välkända symboler, en god idé – att göra nytta för mänskligheten – och hög status, menar Lundaforskaren Mats Urde.

Han är forskare i varumärkesstrategi och docent på Ekonomihögskolan i Lund och har tillsammans med Stephen A Greyser från Harvard undersökt Nobelpriset sett som ett varumärke och funnit att det är väldigt starkt - ett tecken är att Oxford Dictionary beskriver det som världens mest prestigefulla pris.
– Nobelpriset ger Sverige och Norge värdefull uppmärksamhet varje år, men det är också ett starkt varumärke för vetenskapen som sådan, säger Mats Urde.
De två forskarna fann att fredspriset är det mest kända följt av litteraturpriset hos den stora allmänheten. Vetenskapspriserna är däremot väldigt kända inom sin krets, men mindre hos allmänheten.
Ekonomipriset, som delas ut av Riksbanken till Alfred Nobels minne på måndag, är det minst kända – men också det som kritiseras och debatteras mest.
– Det här är nog ett av de roligaste forskningsprojekt jag har varit inne i. Vi har intervjuat både dem som utser pristagarna och pristagare själva.
Intervjuerna med pristagarna har gett honom intrycket att det inte är pengarna som är det viktigaste – utan det erkännande priset ger.
– Så länge vetenskapen och dess institutioner tycker att priset är viktigt kommer Nobelpriset att behålla sitt starka namn. Men det behövs duktiga vetenskapsjournalister som kan förklara de olika upptäckterna så att priset också känns relevant för allmänheten, säger Mats Urde.
Nobelpriset omgärdas av en hel rad symboler som bidrar till dess starka varumärke: Hemlighetsmakeriet, samtalen till pristagarna, litteraturprisets offentliggörande, kunglig prisutdelare och den stora festen är några.
– Jag fick vara med på prisutdelningen i fjor och det var en fantastisk upplevelse, berättar Mats Urde som satt omgiven av de traditionella blomsteruppsättningarna från San Remo där Alfred Nobel hade bostad och laboratorium.
Ännu en symbol för det starka varumärket som också har en stark historia och en stark idé.
– Alfred Nobel var väldigt framsynt. Han instiftade ett internationellt pris i en tid när nationalismen var stark. Han kombinerade vetenskap, kultur och fred. Vår forskning visar att de fyra utdelande institutionerna kompletterar varandra bra, vilket också stärker priset.Han tror att det är få saker som kan sänka Nobelprisets varumärke.
– Det har ju varit några skandaler som när Jean-Paul Sartre vägrade att ta emot litteraturpriset och alla pristagare har väl inte varit relevanta när man tittat i backspegeln. Men jag har svårt att se att vetenskapen, freden, litteraturen och Sverige och Norge inte kan fortsätta att dra nytta av den uppmärksamhet priset ger.

Nobelpriset

Nobelpriset finansieras av Nobelstiftelsen som etablerades 1900 med Alfred Nobels testamente som utgångspunkt.
Nobelpristagarna väljs ut av Kungliga vetenskapsakademin (fysik och kemi), Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet, (medicin), Svenska Akademien (litteratur) och Norska Nobelkommittén (fred).
Ekonomipriset, som instiftades 1968, delas ut av Riksbanken.
Gå till toppen