Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skratt, svett och striptease – dagbok från träningsresan

Dagbok från träningsresan.

Måndag
Efter söndagens långa resa är vi i gänget sjukt taggade på att komma igång.
Det är jag och mina träningskompisar Ulrika Arnell, Marie Delshammar och Barbro "Babbi" Nilsson som är på "International fitness and fun"-vecka på Playitas, Fuerteventura.
Tuffaste passen fysiskt är HIT intervall, högintensiv träning klockan 11 i den gassande solen, och cirkelträningen på eftermiddagen. Det är tufft och vi njuter av varenda sekund.
På kvällen formulerar Ulrika vårt motto:
– Vi har tränat sex pass i dag och vi har sex pass inplanerade i morgon så vårt motto är att vi strävar efter sex varje dag.
Är man på en resa med bara kvinnor så är man...

Tisdag
Vi inleder dagen med yoga innan vi äter en hysteriskt stor, men nyttig frukost. Vi har halvpension där frukost och middag ingår, lunchen fixar vi själva och det blir allt som oftast gröt och frukt.
Dagens halleluja moment får Ulrika när hon testar XCord, (TRX). Hon bestämmer sig genast för att lägga in det i sin träning hemma.
Passet känns inte superjobbigt, men jäklar vilken träningsvärk vi får efteråt.
Det blir sex pass idag också, inklusive en aptrist vattengympa i Playitas regi.

Onsdag
Roligaste dagen på hela resan! Marie och Babbi fortsätter att gå på sina styrkepass, medan jag och Ulrika testar resans höjdpunkt: Frisky fitness – en blandning av poledance och striptease fast med kläderna på.
Så underbart att bara få släppa alla hämningar – särskilt när man som jag står bredvid en urhäftig dam på 73 år.
Jag följer med Babbi på löparskola, hon är van löpare och har koll, jag oroar mig för att inte orka. Men det är inte så jobbigt. Väldigt nyttig träning dock och bra teknikövningar.
Dagens lärdom är att lägga in intervaller, höga knän och tänka på hur man har armarna när man springer.

Torsdag
Tung träningsdag för hela gänget. Vi kör XCord, fitness cross och boot-camp. Vi har bra rutiner för att dricka mycket vatten, ta vätskeersättning när det behövs och alltid se till att det finns en frukt mellan passen. Men allt som oftast får vi köra in huvudet i en dusch för att kyla ner oss mellan passen. Det är det värt för att få lite solbränna på köpet.
Varje dag avslutar vi med en Fun Class nere på den stora träningsplanen – alltid varierad och rolig träning.
På kvällarna äter vi tillsammans med alla som är här med Aerobics Weekends. Det är en ynnest att få träffa så många härliga och positiva människor – varje dag.
Fredag
Halvdag på schemat och efter en tuff timme med tabata på förmiddagen bestämmer vi oss för att gå över det höga berget.
Babbi var på Playitas förra året och är vår självklara guide.
För egen del blir bergsklättringen den tuffaste utmaningen på hela resan, jag är livrädd. Vi mäter att det bara är fyra kilometer till byn på andra sidan, men det tar en timme att gå.
Väl framme äter vi världens godaste pizza och tar en taxi tillbaka. Man behöver ju inte överdriva...
Lördag
Oj, oj vad veckan har gått fort. Sista hela träningsdagen med yoga, step, body toning, zumba, core, 80-talsaerobics och funclass. Mingel och fest på kvällen.
De flesta stannar kvar och dansar, själv går jag hem och läser ut min bok vid poolen för att insupa den sista behagliga värmen och lugnet innan hemresan. Bättre förberedd för en lång höst och vinter kan man inte vara.
Söndag
Nu åker vi hem, sjukt nöjda med veckan. Vi är laddade inför hösten och ska ha träningscirkel en gång i månaden där vi testar något nytt, utmanar oss själva – och äter gott, så klart.
Ja, det är dyrt att åka på träningsresa, men det är väl värt vartenda öre. Jag längtar redan till nästa resa.

FAKTA/Träningsresor

Arrangör: Vi åkte med Aerobic Weekend och Apollo, men även Springtime travel, Solresor, Fritidsresor och Inshape Travel ordnar resor.
Pris: Vår resa Köpenhamn–Fuerteventura med tillgång till alla pass och halvpension kostade 10 753, då bodde vi i ett eget hus med pool. Priset varierar beroende på vart man åker, vilket slags boende och träningspaket man vill ha.