Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Malmö Aviation varnar för nedläggning av Bromma flygplats

Stockholms nya politiska majoritet vill stänga Bromma flygplats. Malmö Aviation och Kullaflyg varnar för ödesdigra konsekvenser och vill att regeringen bestämmer.

På en pressträff under onsdagen berättade den rödgröna majoriteten i Stockholms stad att de vill lägga ner Bromma som flygplats och bygga bostäder på området istället.
Överenskommelsen om att stänga flygplatsen senast 2022 har träffats av kommunpolitikerna i S, V, MP och Fi.
Det skånska flygbolaget Malmö Aviation använder Bromma som nav. Anders Ehrling, vd på flygbolaget, är kritisk till nedläggningsbeskedet.
– Det får väldigt stora och allvarliga konsekvenser för resenärerna eftersom det undergräver förutsättningarna för konkurrens på den svenska flygmarknaden. Bromma är förutsättningen för konkurrens på många flyglinjer i dag, säger han.
Bromma har i dagsläget flygförbindelser till tretton orter i landet och är i flera fall den enda flygförbindelsen till Stockholm.
I Skåne trafikerar även Kullaflyg Bromma med flyglinjer från Ängelholm och Halmstad. Årligen flyger 280 000 resenärer till och från Bromma från de bägge orterna. Torbjörn Gregorioff, chef för Kullaflyg, får dagligen samtal från oroliga kunder angående Bromma.
– Det är otroligt negativt för alla människor och företagare i vår region om Bromma läggs ner. Alla kan inte flyga till Arlanda, det fungerar inte med start- och landningstiderna. Det innebär att många regionala flygplatser får läggas ner, säger han.
Både Torbjörn Gregorioff och Anders Ehrling menar att Bromma flygplats är en fråga för regeringen, inte för Stockholms stad. Åsikten motiverar de med flygplatsavtalet mellan staten och Stockholm som gäller till 2038.
Vad gör ni om det tas ett regeringsbeslut om att stänga Bromma?
– Det vill jag inte spekulera i. Vi planerar för fortsatt verksamhet på Bromma, säger Anders Ehrling.
Gå till toppen