Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Spåren efter Fukushima-katastrofen syns i den japanska samtidskonsten

Japansk samtidskonst, Galleri Ping-Pong och Galleri 21, Malmö, t o m 2/11.

KONST
Translation Theme Park
Japansk samtidskonst, Galleri Ping-Pong och Galleri 21, Malmö, t o m 2/11.

I karantänzonen som upprättats efter kärnkraftshaveriet i Fukushima jagar kråkorna över himlen. Som ett olycksbådande moln följer de konstnärskollektivet Pom Chims bilresa längs tomma gator och bland kollapsade hus. Satsningen ”Translation Theme Park” tar pulsen på den japanska konstscenen efter katastrofen år 2011.
Nio konstnärer och konstnärsgrupper är på plats i Malmö för föreläsningar, performance och utställningar på Galleri Ping Pong och Galleri 21. På det sistnämnda visas Pom Chims filmade resa genom jordbävningens, tsunamins och härdsmältans landskap. Samtidigt driver Cobra Goodnights parodiska pajas med framtidens väderprognoser i ett uppspelt videoverk längre bort. Exakt vad han säger förstår ingen, men orden påminner om engelska.
Nu är det kanske svårt att översätta nonsens. Men översättande rymmer alltid ett mått av tolkning. Nyanser kan gå förlorade eller tillföras, medan betydelser förskjuts i förflyttningen mellan språken. Det är översättningens gränsöverskridande karaktär – dess såväl kreativa som destruktiva potential – som initiativtagaren till satsningen, den Malmöbaserade konstnären och poeten Leif Holmstrand, tagit fasta på. ”Translation Theme Park” förhåller sig till ytterligheterna inom den japanska konsten. Likt ett nöjesfält av skräckblandade förlustelser och klibbig sockervadd möts här underhållning och undergång, det sköna och groteska, men också det naiva och det omsorgsfullt konstruerade.
Det är ett ambitiöst projekt, och mycket är intressant. Vissa verk skulle dock vunnit på en mer utförlig presentation, inte bara som nu i katalogen, utan också i gallerirummet.
Bland de starkaste bidragen finns Pyuupirus självporträtt på Galleri Ping-Pong. Själv utgör hon ett tydligt exempel på överskridandet som strategi: från barndomens mobbning över Tokyos klubbscen och trancekultur till internationell konststjärnestatus med sina utlämnande, barocka och bitvis monstruösa installationer, performance och skulpturer. Förvandlingens smärtsamma process från ung pojke till kvinna avsatte sina både inre och yttre avtryck, inte minst i form av de mardrömmar Pyuupiru bearbetat i sina självporträtt. Med sina kletigt brutala masker både kapslar hon in och blottar mörkret och demonerna – kanske inte så olikt hur det japanska samhället agerat i katastrofens spår.
Gå till toppen