Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Näthandeln vill ha paketlösning

Skåne låg i framkant när e-handeln tog fart i början av 2000-talet men har sedan dess halkat efter.

Näthandel är färgsprakande. I alla fall om man har en klädhandelsbutik som nätjätten Boozt och ett lager som rymmer nästan en miljon artiklar i form av det senaste höstmodet från bland annat Bestseller, Desigual och Ralph Lauren.
– Det sista året har vi dubblerat antalet artiklar i lagret, säger Veronica Sundström.
Hon är distributions- och logistikansvarig på Malmöbaserade BZT Fashion som driver nätbutiken Boozt samt Eccos och Day Birger et Mikkelsens europeiska nätshoppar. De tre nätbutikernas distribution sköts av logistikföretaget Logent i Ängelholm som förser BZT Fashion med 11 000 kvadratmeter lageryta.
Vid packningsborden är merparten av de anställda klädda i tajta löparkläder och gympaskor och tempot är högt. Skiftet har varit inne sedan klockan sex imorse, nu är klockan tio och de första leveranserna går iväg strax efter lunch.
Det mullrar om de höga blå trådvagnarna som rullas in till packborden, blippar när lagerarbetarna skannar varor och prasslar när kläder packas i mattsvarta påsar. Radion spelar upptempolåtar.
Njma Sommirhol har arbetat här i snart tre år och tycker att tiden går fort på packavdelningen. Processen har blivit mer digitaliserad och spårbar sedan hon började arbeta i lagret.
– Det har blivit snabbare sedan vi började skanna varorna. Innan hade vi en lapp, säger hon.
Effektivisering är nödvändigt eftersom BZT Fashions omsättning växer så det knakar samtidigt som sista raden är röd varje år. Mellan 2012 och 2013 fördubblades försäljningen till knappt 450 miljoner kronor. Förlusten före skatt var knappt 50 miljoner kronor.
Det är i och för sig inget ovanligt med stora förluster i branschen, huvudkonkurrenterna Nelly och Zalando visade också röda siffror förra året.
Enligt branschexperter pågår just nu ett race om kunderna med plats för en eller ett fåtal vinnare. I det racet överinvesterar kombattanterna i marknadsföring för att få en stor kundbas och kunna skruva på lönsamheten i nästa skede.
BZT Fashion som ägs av riskkapitalister har inte som målsättning att gå med vinst förrän nästa år.
– Vi skulle kunna bli lönsamma snabbare. Men vi fortsätter att växa och satsar mycket pengar på marknadsföring för att bli mer kända. På sikt är målet att bli Nordens största e-handelsbutik för modekläder. Det finns väldigt stora skalfördelar, säger Hermann Haraldsson, vd på BZT Fashion.
Han räknar med att nästintill fördubbla omsättningen i år igen, prognosen är en försäljning på 700 miljoner kronor. Nästa år ska nätaffärens omsättning ligga över miljarden.
Boozts snabba tillväxt har lett till att Logent bestämt sig för att bygga ut lagret med 6 500 kvadratmeter. Inledningsvis betyder det 50 nya lagerjobb i Ängelholm, men på sikt är målsättningen att automatisera större delar av lagerarbetet.
Automatisering och bättre logistik är något hela näthandelsbranschen arbetar med. Enligt Sarah Wittbom, vd för Nordens största näthandelskonferens, Nordic Ecommerce Summit, är effektivare logistik den främsta trenden inom näthandel just nu.
– Logistiken måste ta enorma kliv för att anpassa sig till en vanlig konsument. Jag som kund skulle till exempel vilja kunna handla från flera olika nätbutiker och få allt hemskickat i samma paket. E-handlarna måste bli bättre på att samordna sig, de måste bli mer som ett köpcenter, säger hon.
Nordic Ecommerce Summit startades för tio år sedan i Stockholm. I början av november kommer mässan för första gången till Malmö.
Sarah Wittbom och Malmö arenas evenemangschef, Linda Leeman, visar runt på arenan där konferensen kommer att äga rum.
– Eftersom det är första gången vi är i Malmö så tänkte vi köra det här temat som man kör på flygplatser: "Welcome to our hometown", säger Sarah Wittbom.
Det betyder att konferensarrangören ska använda entrén för att presentera lokala e-handelsföretag som Cdon, Boozt, Coolstuff och Bygghemma.
Totalt planerar över 300 företag från 15 länder att besöka konferensen och flera av dem ställer ut. Bland utställarna finns till exempel Postnord, Klarna, Bring och Airbnb.
Vi sätter oss i en av logerna med utsikt över Malmö Redhawks is-träning. I logerna kommer företag att hålla föreläsningar och affärsmöten under konferensdagarna.
Sarah Wittbom har arbetat med e-handel sedan mitten av 2000-talet och hennes engagemang för branschen är svårt att ta miste på. Hon påminner om att det var i Skåne som grunden till några av de första större nätbutikerna lades, däribland klädkedjan Boo och bokhandeln Bokus.
– Boo var ett av de första IT-bolagen som gick i konkurs när IT-bubblan sprack. I Sverige skäms man för det, men utomlands beundrar de oss för att vi var i framkant.
Sedan dess har Skåne halkat efter, i dag finns de största e-handelsklustren i Borås och Stockholm.
Sverige som nation har också seglats om av bland annat USA som ligger före i fråga om teknik, Kina och Japan som ligger i framkant vad gäller integreringen med sociala medier och Storbritannien där aktörerna är skickliga på att koppla samman fysiska butiker med e-butiker.
Till svenska näthandlares fördel talar dock svenskarnas stora internetanvändande och tillgången till ett på samma gång snabbt och stabilt nät.
Enligt Postnord, HUI Research och Svensk digital handels rapport om svensk e-handel, E-barometern, handlade sju av tio svenskar på nätet under andra kvartalet i år. E-handeln står enligt rapporten för 6 procent av den svenska detaljhandelns totala försäljning och växer snabbt. Förra året omsatte e-handeln 37 miljarder kronor, i år spås den omsätta 42,5 miljarder kronor.
En av de tydligaste trenderna är att allt mer handel görs via mobilen, vilket på branschspråk kallas "m-handel". Där ser Sarah Wittbom en möjlighet för skånska e-handlare att ta tillbaka lite av det förlorade teknikförsprånget genom att samarbeta med telekomklustret i regionen.
I dagsläget upplever hon näthandlares intresse för mobilteknik som omotiverat lågt.
– E-handelsbranschen intresserar sig för den mobila sfären på så vis att de tittar på hur de ska göra en snygg app och på hur köpknappen ska se ut, men de kollar inte på hur nästa Iphone ser ut. Det är en stor begränsning för de blir överraskade när det till exempel kommer en fingeravtrycksläsare som gör det möjligt att godkänna fakturor på ett nytt vis.
Hon vill att näthandelskonferensen i Malmö ska bli ett årligen återkommande event och att det så småningom ska gå att ägna en hel dag åt mobilindustrin. Till höstens konferens har flera representanter för telekombranschen köpt biljetter och Sarah Wittbom hoppas på fler.
– Jag önskar att telekombolagen kommer hit och visar vad de har för projekt i pipeline så att e-handlare får bättre kunskap om hur de ska fokusera sin utveckling.
Samma förhoppning om samarbete har hon på förpackningsindustrin, där bland annat representanter från Helsingborgsbaserade Boxon kommer till konferensen.
– E-handlare börjar titta på hur de ska göra smarta förpackningar som är snygga att skicka ut till kunderna. Det har förpackningsföretagen inte tänkt på, de tänker på hur de ska göra en snygg mjölkförpackning.
– När vi kan koppla ihop de här tunga industrierna med e-handeln, då kommer vi kunna bygga något som inte finns någon annanstans, säger Sarah Wittbom.
Men alla delar inte hennes bild om vikten av externa samarbeten. I Helsingborg hittar vi en e-handelsföreträdare som tycker att skånska e-handlare måste börja samarbeta med varandra innan de kan inleda samarbeten med andra industrier.
Dan Nilsson har arbetat med e-handel sedan 2002. Han ligger bland annat bakom branschtidningen Ehandel.se och nätbutiken Roliga prylar som han sålde till e-handelsfonden Net Departo Ventures ifjor.
– Jag tror att det finns en stor vinst i att bygga ett e-handelskluster i Skåne, framförallt logistiskt. Det skulle öka möjligheterna att samförhandla frakt och kanske ha egna bilar som går till Danmark. Men det skulle också finnas kompetensmässiga fördelar, många e-handlare uppfinner hjulet hela tiden.
Han har Kalmars e-handelskluster som förebild, E-commerce, som startades 2012.
– De söker gemensamma logistiklösningar och kommunen hjälper till. Vi har en tanke om att starta något liknande i Helsingborg och har dialog med kommunen och andra parter, men det är svårt att lösa det praktiska, säger han.
I väntan på ett e-handelskluster har han, Karsten Deppert på Mindpark samt Sarah Wittbom startat en Facebookgrupp som de döpt till "Skånska e-handelsnätverket". Den har varit igång i snart ett år och har i dagsläget cirka 300 medlemmar.
– Det är väldigt informellt, vi vill mest göra folk uppmärksamma på att de inte är ensamma i Skåne utan att de har bra kollegor här, säger Dan Nilsson.
Han tror att tiden när en ensam entreprenör kunde dra igång en nätbutik från grunden utan kapital och bygga något stort är förbi.
Konkurrensen från kapitalstarka internationella bolag är för stor och marknaden är på väg att konsolideras. Den som inte springer tillräckligt snabbt riskerar att bli uppköpt eller gå i konkurs.
– Skohandeln är ett av de första exemplen på det med Footway som har köpt Heppo och Brandos och i princip inte har någon svensk konkurrent kvar på nätet i dag. De närmaste åren kommer att bli ganska tuffa för många näthandlare, säger han.
De som verkligen tjänar på e-handelns kraftiga tillväxt är inte nätbutikerna själva utan leverantörerna av kringtjänster. En stor modesajt kan ha ett femtiotal underleverantörer i form av olika betaltjänster, teknikleverantörer, logistikföretag, kundrelationsverktyg (CRM), etcetera.
– Det är en guldrush just nu för e-handeln och de som tjänar på den är de som säljer spadar till alla hoppfulla. Det vill säga alla de som är smarta nog att inte bedriva e-handel själva utan säljer kringtjänster, säger Dan Nilsson.
I Skåne finns en rad halvstora e-handelsleverantörer, bland annat Lundabaserade Apptus och Malmöföretagen Vergic, Top Visible och Apsis.
Samtliga utvecklar verktyg för att förbättra e-handel, till exempel genom e-handelsplattformar, intelligent e-postmarknadsföring och smarta kundanalysverktyg.
En annan form av kringtjänst som växer är det digitala provrummet i form av olika storlekstjänster. Bland dessa finns bland annat Stockholmsbaserade Virtusize, Londonföretaget Fits.me och amerikanska Truefit.
Tjänsterna har som målsättning att minska returerna, ett stort problem för modebutiker på nätet som vanligen har mellan 30 och 50 procent återsändningar.
Ett Köpenhamnsbolag med stöd från det svenska riskkapitalbolaget Creandum har dock hittat på en helt ny lösning på returproblemet: Ett Facebook för kroppen.
– När vi släppte betaversionen av Fitbay i februari tänkte vi skapa en personaliserad nätbutik där man kunde hitta perfekta kläder baserat på sin vikt, längd och figur. Men sedan upptäckte vi att det användarna verkligen uppskattade var att se vilka kläder de andra användarna lade upp och att kommunicera kring dem. Så då bytte vi fokus på tjänsten, säger Christian Wylonis, vd och grundare av Fitbay.
Fitbay är ett socialt nätverk inriktat på klädmode. Nya användare får besvara ett antal frågor kring längd, vikt och kroppsform och sedan matchas de med sina kropps-dubbelgångare, så kallade "Body Doubles", och kan tipsa varandra om kläder.
Christian Wylonis vill egentligen inte jämföra Fitbay med storlekstjänster eftersom han menar att Fitbay är något annat. Men han lyfter ändå fram några av fördelarna med kroppsnätverket jämfört med storlekstjänster.
– De flesta storlekstjänsterna baserar sig på mätningar och är svåra att använda, varje gång du går upp några kilo måste du göra om mätningarna. Problemet är att tjänsterna fokuserar på återförsäljarna. Vi tror att rätt väg är att fokusera på konsumenterna och skapa en produkt som är rolig att använda där du kan hitta klädinspiration utan att behöva mäta dig själv, säger han.
Utvecklingskontoret finns i ett gammalt gatuhus på en krogtät parallellgata till shoppinggatan Strøget i centrala Köpenhamn. Kontorets 15 anställda sitter tätt samlade på översta våningsplanet bakom breda, svarta datorskärmar.
På flera av skrivborden står tomma cocacola-burkar. Luften är dålig men stämningen är hög.
– Fitbay Fridays! ropar någon.
– Best programmers in town, hörs från ett annat hörn.
Medelåldern i rummet är under 30 år och enligt Christian Wylonis sitter Danmarks programmeringselit här. Sedan i april har Fitbay även ett marknadsförings- och säljkontor på ett företagshotell i New York med två anställda.
I dagsläget tjänar Fitbay knappt några pengar, men tack vare två investeringsrundor har de tillräckligt med kapital för att kunna utveckla programvaran i ett år till.
Sedan betaversionen av nätverket släpptes i februari har de fått nästan 100 000 användare. Målet är en miljon inom ett år och på sikt vill Christian Wylonis erövra världen.
– Jag sade en gång att Fitbay kan bli större än Facebook. Skälet är att de flesta av oss bär kläder och för tillfället finns det inget nätverk där du har alla dina kläder. Skillnaden mellan oss och Facebook är att det är enklare för oss att få betalt. Vi kommer aldrig att använda oss av störiga annonser, utan vi får betalt av nätbutikerna vi skickar vidare kunder till.
USA är Fitbays största marknad tätt följt av Storbritannien.
För ett bolag med globala ambitioner är det naturligt att sikta in sig på Nordamerika först, menar Christian Wylonis. Men trots att marknaden finns på andra sidan jorden är hans målsättning att utvecklingsteamet ska sitta kvar i Danmark, även när Fitbay växer.
– Det är en fördel att ha utvecklingen i Köpenhamn, ingenjörer är duktiga och jämförelsevis billiga här, säger han.
Tillbaka på Malmö arena sitter en e-handelsföreträdare som även hon lyfter fram Öresundsregionens branschfördelar.
Sarah Wittbom framhåller det stora kunnandet i regionen. Innan IT-kraschen när regionens näthandelsföretag låg i framkant var det många personer som tillskansade sig stor kompetens kring e-handel.
Hon lyfter även fram det logistiska läget med närheten till både järnväg, hamnar, flygplatser, motorvägar samt andra viktiga industrier.
– Jag vill koppla ihop den mobila sfären som finns i Lund, förpackningsbranschen, resebranschen och spelbranschen med e-handeln och skapa ett Silicon Valley för e-handlare här, säger Sarah Wittbom.

Sju E-handelstrender

Internationalisering av branschen, framförallt genom att svenska nätbutiker expanderar till Norge, Danmark och Finland.
Nya betalningslösningar, till exempel appbetalning via Swish eller fingeravtrycksgodkännande av fakturor med Apple Pay.
Allt mer handel via mobilen, så kallad m-handel.
Automatisering av lagren.
Fler sätt att få varan hemlevererad, bland annat genom ökad valbarhet kring upphämtningsstället, hemleveranser på kvällstid och Swipbox – en lösning för att hämta paket med en pinkod ur en metallåda istället för att stå i kö på Ica.
Svenska konsumenter handlar allt mer från utländska sajter, till exempel kinesiska Alibaba och amerikanska Amazon. Danska Shopusa erbjuder en lösning för nordiska konsumenter att handla från amerikanska nätbutiker som normalt sett inte skeppar till Europa.
Bättre samordning av samspelet mellan fysiska butiker och nätbutiker.

Snabba fakta om e-handelsbranschen

E-handelns högsäsong är här. Mellan oktober och januari gör svenskarna nästan hälften av årets nätshopping. December är den mest intensiva månaden.
I år är det 30 år sedan det första köpet gjordes på nätet av en brittisk 72-årig dam som handlade mat från Tesco.
Malmöbor tillsammans med göteborgare handlar minst av alla svenskar på nätet. Mest handlar hushållen i Norrlands inland. Invånare i Storuman köpte i snitt mer än dubbelt så många gånger på nätet (12 gånger) som en Malmöbo förra året (5,9 gånger).
Sedan början av året bedrivs fokuserad forskning kring e-handel vid Centrum för handelsforskning på Lunds universitet.
Näthandeln via mobil växer. Under andra kvartalet i år gjordes 11 procent av alla nätaffärer via mobilen.
Barnartiklar och leksaker är den kategori som försäljningen på nätet ökar mest för. E-handeln för leksaker växte med 38 procent andra kvartalet.
Källa: E-barometern från HUI Research, Postnord och Svensk digital handel, Lunds universitet, Sarah Wittbom.

Några stora skånska e-handlare

Cdon group som äger bland annat Cdon, Nelly, Gymgrossisten, Tretti och Rum 21 (Malmö).

BZT Fashion som driver Boozt (Malmö).

TM Helsingborg som driver Trademax och ägs av Bygghemma sedan november (Helsingborg/Oskarshamn).

Willab garden (Båstad).

Coolstuff (Malmö).

Tailorstore (Helsingborg).

Retevo som driver Roliga prylar (Helsingborg).

BZT Fashion

Säljer mode via nätet och har cirka 300 varumärken. Målgruppen är 25-40-åringar.

Utöver egna butiken, Boozt, driver företaget även Eccos och Day Birger et Mikkelsens europeiska nätbutiker.

Omsatte 446 miljoner kronor förra året och gjorde en förlust på 49,9 miljoner kronor.

Hade 80 anställda på huvudkontoret i Malmö förra året. lagret som drivs av Logent ligger i Ängelholm.

Sverige är största marknaden för Boozt men nätbutiken levererar till hela Norden.

Nordic Ecommerce Knowledge

Har huvudkontoret i Malmö och driver Nordic Ecommerce Summit, en årligen återkommande konferens om näthandel som arrangerats i Stockholm sedan 2005.

Den 5-6 november är det premiär för den sydvästliga versionen av konferensen, arrangörerna räknar med cirka 2 500 besökare i Malmö arena under de två konferensdagarna.

Konferensen har ett hundratal partners. Medarrangörer är Malmö stad, Region Skåne, Klarna och Posten.

Bolaget driver även Nordic Ecommerce Academy som syftar till att bredda kunskapen om e-handel.

Omsatte 7,5 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 167 000 kronor.

Har 6 anställda.

Fitbay

Grundades i maj 2013 i Köpenhamn av Christian Wylonis, Philip Wylonis, Andreas Jarbøl, Michael Wolthers Nielsen och Troels Christensen.

Utvecklar ett socialt nätverk inriktat på klädmode. Betaversionen släpptes i februari i år och har i dagsläget nästan 100 000 användare.

Fick en investering i juni på 12 miljoner danska kronor från svenska Creandum och New York-baserade Steadfast Venture Capital samt en investering i januari på 400 000 amerikanska dollar från Jesper Buch och Creandum.

Har 15 anställda i Köpenhamn och två anställda i New York.

Appen är gratis och fri från annonser. Fitbay tjänar pengar via nätbutikerna som användare klickar sig vidare till.

Gå till toppen