Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Världen

Misstänkt fartyg kopplat till Putin

Enligt uppgifter till Svenska Dagbladet finns tecken som tyder på att en skadad rysk ubåt kan befinna sig i svenskt vatten.

Samtidigt har en ryskägd oljetanker, som kan vara moderskepp åt en miniubåt, rört sig i internationella vatten utanför Stockholms skärgård. Tankern har kopplingar till Vladimir Putin.
Försvarsmakten skriver i ett uttalande på hemsidan att man varken vill bekräfta eller dementera uppgifterna. Någon ny information om läget ger man inte.
– Vi har inga ytterligare kommentarer utöver vad vi uppgav i går. Operationen pågår, säger Mattias Robertsson, informatör vid Försvarsmakten.
Men enligt Christian Allerman, Rysslandskännare och tidigare marinattaché i landet, är det troligt att det som militären nu eftersöker är en ubåt.
– Man söker efter antingen dykare på dykarfarkoster, mindre eller större dykarfarkoster, mindre ubåtar eller möjligen en konventionell ubåt i 60 till 70-metersklassen. Det senare är mindre sannolikt, säger han.
Han säger att man måste se till motivbild då man diskuterar vem eller vilka som ligger bakom:
– Man har gjort bedömningen att det man sett är "man made". Och då är det med största sannolikhet en främmande militär makt bakom.
– Då måste man leta bland de nationer som finns här, som har sådan kapacitet, och så får man titta på motivbilden. Vilken motivbild kan finnas i dag att intränga i svenskt territorium? Den enda som har motivbild är den nation som inte vill att vi ska fortsätta att utveckla samarbetet med Nato.
I dag har även uppgifter kommit om att ett ryskt forskningsfartyg som är utrustat för sökinsatser under vattnet ska vara på väg mot svenska vatten, skriver flera medier.
Fartyget Professor Logachev har som angiven destination Las Palmas. Det befinner sig för tillfället sydväst om Hangö i Finland.
Försvarsmakten söker samtidigt systematiskt av vattnet och botten i mellersta skärgården.
– Fartygen använder sina sensorer och försöker söka av vattenområdet för att se om man kan identifiera något som avviker från det som är normalt, säger Stefan Ring, militärstrategisk expert vid Försvarshögskolan, till TT.
Han säger att det är ett väldigt komplicerat arbete.
– Vatten- och bottenförhållandena är besvärliga, det vet vi sedan tidigare ubåtsjakter.
Om något avvikande upptäcks kan exempelvis dykare skickas ner.
– Man kanske gör bedömningen att någon placerat ut sensorer på botten som ska sända underrättelseinformation.
De helikoptrar som flyger över området tittar efter rörelser i vattnet.
– Det är en stor brist i dag att vi inte längre har helikoptrar som är utrustade för ubåtsjakt, säger Ring.
Enligt Svenska Dagbladet plockade svensk signalspaning redan i torsdags upp ett radiosamtal på ryska. Samtalet sändes på en nödkanal som används av Ryssland.
På fredagen gjordes en observation av ett föremål i Kanholmsfjärden och Försvarsmakten inledde sin underrättelseoperation.
Under fredagskvällen plockade signalspaningen åter upp radiotrafik, nu krypterad den men där man ändå kunde pejla var sändarna befann sig.
Den ena fanns i närheten av Kanholmsfjärden och den andra i den ryska exklaven Kaliningrad, skriver Svenska Dagbladet.
En undervattensfarkost som befinner sig i nöd kan bli svårmanövrerad och det skulle kunna förklara varför den observerats vid Kanholmsfjärden, enligt SvD.
Och är den skadad behövs ett stödfartyg i närheten. Sedan i onsdags ligger NS Concord, en ryskägd oljetanker, på internationellt vatten utanför Stockholms skärgård.
Fartyget skulle ursprungligen till Danmark, men har nu fått en ny destination.
– Den senaste information är att den har ändrat destination till en rysk hamn som heter Primorsk, säger Anders Nordin, områdeschef vid Sjöfartsverket, till TT.
I går kväll, efter att SvD skrivit om det, styrde fartyget åt nordost. I eftermiddags var kursen sydlig, och fartyget åkte "lite fram och tillbaka ute vid Gotska Sandön".
Men Nordin poängterar att det inte är ett anmärkningsvärt beteende.
– Särskilt för dem som håller på i oljebranschen är det väldigt vanligt att man ligger och väntar på nästa order.
NS Concord ägs av koncernen Sovcomflot som har personliga kopplingar till president Vladimir Putins inre krets, skriver dn.se.
Tankern tillhör shippingföretaget Novoship, som i sin tur är en del av statsägda Sovcomflot vars vd Sergej Frank är tidigare transportminister i en av Putins regeringar.
Franks son Gleb är också gift med en dotter till Gennadij Timtjenko, en personlig vän till Putin.
Det ryska försvarsdepartementet rapporterar att det inte förekommit några avvikande händelser, än mindre nödsituationer, rörande ryska marinfarkoster, skriver nyhetsbyrån Interfax.
Interfax skriver att departementet tillbakavisar västerländska mediers rapporter om en möjlig händelse rörande en rysk ubåt, utan att nämna insatsen i Stockholms skärgård.
Försvarsmakten har i dag också fått sällskap av ett stort antal fritidsbåtar på Kanholmsfjärden, rapporterar TT:s utsända Marko Säävälä, som under förmiddagen åkt helikopter över området.
– Vi såg den moderna korvetten Visby med ett anhang av båttaxi och civila båtar efter, säger han.
TT:s helikopterteam såg också flera minröjningsfartyg, som låg stilla, samt flera militärhelikoptrar som rörde sig snabbt över området.
Emil Svensson, som under 1980-talet var chef för marinens analysgrupp, har förståelse för att Försvarsmakten är mycket försiktig med att lämna ut information:
– Om man sprider ut information om var ubåten befinner sig – om det nu är en ubåt – så vet han vad han gjort för misstag och att han blivit fångad vid den platsen. Då förlorar man den lilla fördel man har, säger Emil Svensson.
Under kalla kriget fanns en logisk förklaring till dåvarande Sovjetunionens agerande, menar Svensson, eftersom den säkerhetspolitiska situationen såg ut som den gjorde. Vad som driver Ryssland – om det nu är de som ligger bakom – i dag är mer oklart.
– Man vill visa sin makt, styrka och sina muskler som ett sådant där hanbeteende. Men det är svårt att säga.
Efter Sovjetunionens fall i början av 1990-talet fanns en stor optimism om en annan världsordning, och svenska försvaret rustades ned. Denna nedrustning var förståelig, men med facit i hand ett misstag, enligt Svensson.
– I dag är vår jaktförmåga sämre än på 1980-talet. Och vi tyckte den var dålig redan då.
Gå till toppen