Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Industrier positiva till samarbete med e-handeln

Både representanter för mobilindustrin och förpackningsindustrin öppnar dörren för mer samarbete med regionens näthandlare.

I lördagens Näringsliv efterlyste Sarah Wittbom, vd för Nordic Ecommerce, mer samarbete mellan skånska näthandlare och andra skånska branschkluster.
– Jag vill koppla ihop den mobila sfären som finns i Lund, förpackningsbranschen, resebranschen och spelbranschen med e-handeln och skapa ett Silicon Valley för e-handlare här, sa Sarah Wittbom i Näringsliv.
Skåne låg i framkant när e-handeln tog fart i början av 2000-talet med nätbutiker som klädkedjan Boo och bokhandeln Bokus.
Sarah Wittbom menar att det finns goda förutsättningar för skånska e-handlare att ta tillbaka ledartröjan genom mer branschöverskridande samarbeten.
Mats Ekstrand, vd för mobilklustret Mobile Heights, tycker att ett näthandelskluster vore ett intressant komplement till existerande skånska branschkluster.
Han tror att mobilindustrin kommer att driva utvecklingen i näthandeln framöver.
– Framtidens näthandel kommer att ske i större utsträckning i mobiltelefonen. Mobiltelefonen kommer att bli interfacet [gränssnittet] mot nätbutiker.
Han exemplifierar med Google shopping som innebär att kunder kan beställa produkter från olika affärer och få leverans till dörren inom några timmar, samt med näthandelsjätten Amazons nya mobiltelefon.
– Amazon utvecklar säkert sin mobiltelefon för att de ser att framtidens näthandel kommer att ske i mobilen. Går inköpen via nylanserade Google Shop så är det upp till dem till slut att bestämma leverantör och då minskar nätbutikernas möjlighet att påverka konsumenterna.
I dagsläget uppfattar han dock inte medlemsföretagens intresse för näthandel som särskilt stort.
– Det är ett såpass nytt område för många av våra medlemmar men visst kommer mobilkompetens bli viktigt för framtida näthandel.
För det branschöverskridande förpackningsklustret Packbridge ligger e-handel redan på agendan. I veckan arrangerar de förpackningskonferensen Top Packaging Summit i Helsingborg och då kommer flera talare prata om e-handel.
Per-Stefan Gersbro, vd för Packbridge, välkomnar mer samarbete med näthandlare i Skåne.
– Det här är frågor vi gärna vill engagera oss i ännu mer, från förpackningsindustrins sida står dörren öppen, säger han.
I dag svarar näthandel mot en förhållandevis liten del av förpackningsindustrins omsättning. Industrin domineras helt av livsmedelsföretagen, 70 procent av alla förpackningar som tillverkas används för att distribuera livsmedel.
Men enligt Per-Stefan Gersbro är näthandelns tillväxt så stor att den ändå kvalar in som ett av de hetaste ämnena för förpackningsindustrin.
– Det är redan nu intressant för förpackningsbranschen att titta på lösningar som kan göra näthandeln bättre. Men det är viktigt att aktörerna arbetar tillsammans i de här frågorna så att det inte blir optimerat på ett ställe men suboptimerat på ett annat ställe.
Han exemplifierar med att många företag köper en standardiserad förpackningslösning för hela sitt sortiment.
– På så sätt kan de hålla förpackningspriset nere men istället förbrukar de transportvolym. Det blir mycket luft och emballage för de små produkterna. Det är något jag tror att många konsumenter stör sig på.
Nätbutikernas intresse för snyggare designade förpackningar ökar också.
– Mycket inom e-handel är väldigt enkla förpackningslösningar som inte lyfter produkten. Det är ett jätteintressant område att arbeta mer med, säger Per-Stefan Gersbro.
Gå till toppen