Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Oatly till attack mot Svensk Mjölk

Branschorganisationen för svenska mejeriföretag drog skånska Oatly inför Marknadsdomstolen för hur bolaget skriver om mjölk i sin marknadsföring. Nu svarar Oatly med en motkampanj i media.
– Det är uppenbart att de söker konflikt med mjölken, säger Maja Nordström på LRF Mjölk.

Toni Petersson, vd för Oatly.Bild: Jenny Leyman
Malmöbaserade Oatly har marknadsfört sina havreprodukter med formuleringar som "It´s like milk, but made for humans." eller "No milk. No soy. No badness."
Inte okej, tycker branschorganisationen Svensk Mjölk som tidigare i höst skickade in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen.
– Vi vill få prövat om de här påståendena som Oatly gör i sin marknadsföring är vilseledande. Vi vet i dag att svenska konsumenter upplever att det är en djungel att gå och handla, det är många rön hit och dit. Vår bild är att Oatly medvetet utnyttjar det och oroar konsumenterna med att mjölk ska vara farligt, säger Maja Nordström, på LRF Mjölk, som har tagit över Svensk Mjölks verksamheter och som bland andra har Skånemejerier som medlem.
Nu slår Oatly tillbaka. I annonser och på den egna hemsidan går företaget till motattack mot "en industri med en gigantisk lobbyapparat i ryggen" genom att lägga ut hela stämningsansökan och sitt eget svar på stämningen.
Oatlys vd Toni Petersson säger till Sydsvenskan att han blev "uppriktigt förvånad" när stämningsansökan kom.
– Det är ganska vanligt att man hör av sig innan man lämnar in en stämning. Sen tycker jag överhuvudtaget inte att vi hoppat på mjölken, säger han.
Han vill dock själv inte kalla annonserna i Sydsvenskan och DI för en kampanj:
– Vi vill vara så transparenta som möjligt. Våra möjligheter att kommunicera är väldigt begränsade, därför valde vi att lägga ut det här i de här tidningarna för att klargöra vår ståndpunkt, säger han.
I sin stämningsansökan har Svensk Mjölk yrkat på ett interimistiskt beslut, vilket innebär att Marknadsdomstolen kan besluta att stoppa Oatly från att använda vissa formuleringar direkt i sin marknadsföring. Det kan innebära att Oatly måste kassera ett stort antal produkter.
– Konsekvenserna skulle bli enorma för oss om det här skulle gå igenom. Det vill vi väldigt gärna undvika såklart, säger Toni Petersson.
Greppet att slå tillbaka i form av annonser kommenterar Svensk Mjölk så här:
– Jag har inga synpunkter på annonsen annat än att det är uppenbart att de söker konflikt med mjölken. Vi tjänar inget på att stämma Oatly, tvärtom. Men vårt uppdrag är att skydda mjölken så att svenska konsumenter inte vilseleds och oroas när de väljer mjölk, säger Maja Nordström.
Läs alla artiklar om: Mjölk
Gå till toppen