Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Pappret blöder, nätet glöder”

Vad rör sig i chefredaktörernas huvuden? Vad får dem att ligga sömnlösa om nätterna? Är det hur många klick nyhetssajterna får eller är det vikande pappersupplagor? Det beror på vem man frågar.

Stora salen på AF-borgen var full till sista plats när chefredaktörerna för fyra stora tidningar gästade Studentafton under onsdagskvällen för att diskutera framtiden för branschen.
– Två saker har jag i huvudet om dagarna. Det ena är att Dagens Nyheter ska ha journalistik i absoluta toppklass. Man måste se till att det finns resurser att jobba med kvalitet som tar tid. Det andra är hur vi ska klara av transformationen till mobilen och andra digitala plattformar, det är en absolut nödvändighet att vi ska erbjuda digitala tjänster och kunna påverka hur mediekonsumtionen ser ut, sade Peter Wolodarski, chefredaktör på DN.
Han berättade att de flyttat tjänster från den traditionella tryckta tidningen till det digitala.
– Redaktionen blir inte mindre. Men fokus måste skifta, eftersom läsarna flyttar sig.
Pia Rehnquist, Sydsvenskans chefredaktör, höll med och sade att vi nu befinner oss i en digital revolution. Men att säga att vikande pappersupplagor hotar journalistiken, tyckte hon var fel.
–  Hotet mot journalistiken är ett kvällstidningssätt att vinkla det. Vi har aldrig blivit så lästa som idag, det är inte journalistiken som är hotad, det är intäktsmodellen.
Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet, talade om hur de förändrat kulturen på tidningen. På tre år har 100 journalister fått sluta.
– I det arbetet krävs tuffa beslut, det föder oro. Men nu finns det en otroligt positiv anda, sade han och berättade att nu kommer till och med kulturredaktionen, den kanske mest traditionella delen av tidningen, med digitala och innovativa idéer.
Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, behöver inte ligga sömnlös över för små framgångar på den digitala marknaden.
– Vi är nog längst fram i den digitala omvandlingen, sade han och beskrev hur Aftonbladet gått från att vara ett komplementmedia, något man köpte när man redan hade läst nyheten i traditionella morgonmedier, till att bli primär nyhetskälla.
– Vid stora händelser sticker läsningen rätt upp i taket, sade han.
Men vad mäter framgång? Flest klick på nätet eller högst trovärdighet? Alla var överens om att framgång på nätet kan mätas på olika sätt; hur länge en läsare stannar, vilka man når, hur många som interagerar.
– Det viktigaste måttet för oss är hur mycket våra artiklar engagerar läsarna, sade Peter Wolodarski.
Jan Helin undrade då varför det inte är fler som söker sig till DN:s webb vid stora händelser, men fick mothugg av Wolodarski.
– Det gör de!
Jan Helin blev inte svaret skyldig:
– Jag har fler läsare och jag tjänar mer pengar, jag vinner ju hela tiden, sade han och rev ner många skratt.
Kvällen handlade också om debattklimatet under och efter valet. Tonen har hårdnat, journalister, och ofta kvinnliga journalister, i synnerhet om de har utländsk bakgrund, får ta emot hot och kränkningar.
Mediernas hållning gentemot Sverigedemokraterna diskuterades också. Pia Rehnquist vill skilja på väljarna och partiet och tyckte att medierna lyssnat för lite på vad människorna som röstar på SD har att säga.
– Frågan är radioaktiv, konstaterade Wolodarski och menade att alla publicistiska beslut som rör Sverigedemokraterna blir kritiserade, av alla olika sidor.
Jan Helin stod upp för kvällstidningarnas kampanjjournalistik och nämnde till exempel Aftonbladets "Vi gillar olika". Han sade att svensk kvällspress inte har följt internationella tabloider som hängt på populistiska strömningar.
– På den punkten ska vi vara stolta, vi har inte gått den vägen.
Hur ser de då på medielandskapet om fyra år? Alla var överens om att det blir färre journalister på redaktionerna framöver.
Peter Wolodarski, DN:
– Och det blir färre traditionella aktörer. Det blir fler nya aktörer som konkurrerar om uppmärksamheten och användarna kommer att bli vinnarna.
Pia Rehnquist, Sydsvenskan:
– Det som händer nu gör det för att människor konsumerar innehåll på ett annat sätt. Jag tror på färre ägare, större koncerner. Hade man velat diskutera hotet mot journalistiken borde man ha tagit hit chefredaktörer från några av Sveriges minsta tidningar, de finns kanske inte kvar om fyra år.
Fredric Karén, SvD:
– Det blir färre papperstidningar som kommer ut sju dagar i veckan, men publiken är rekordstor, behovet av journalistik har aldrig varit större. Jag har slutat gräva ner mig, det finns mycket kul journalistik att göra.
Jan Helin, Aftonbladet:
– Det svenska lokaltidningslandskapet kommer att ritas om, vi kommer att få se strukturaffärer mellan de stora koncernerna, ju tidigare svenska lokaltidningar hamnar på samma plattformar desto bättre. Public service blir skattefinansierat. Sen tror jag att vi kommer att få se att kvällstidningarna tar en ansenlig bit av tv-kakan.
Gå till toppen