Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Vårdtagare fick hjälp av 24 olika personer

En vårdtagare som får hjälp av hemtjänsten mötte 24 olika personer under september månad.
Är det rimligt? undrar vårdtagaren i ett mejl till kommunen som rapporterat det inträffade som en avvikelse.

– För att veta det så behöver man veta mer om förutsättningarna i det enskilda fallet men det låter mycket, säger Lennart Eriksson, avdelningschef på socialförvaltningen i Lomma.
Han hänvisar till Förenade Care som sedan våren 2013 driver hemtjänsten i kommunen. Verksamhetschefen i Lomma hänvisar vidare till Madeleine Lundström, regionchef vid Förenade care.
– Vi jobbar naturligtvis mot en kontinuitet som är lägre än 24 stycken. Sedan kan det vara omständigheter som gör att det den månaden har blivit så, säger hon.
Madeleine Lundström kan inte uttala sig om ett specifikt fall men pekar på att en del vårdtagare har flera besök varje dag. Hon säger också att det under september varit en del förändringar bland personalen.
– Jag vet att man har haft en del sjukskrivningar i arbetsgruppen och det har gjort att man har behövt ta in vikarier och då blir det nytt folk. Där är också en del som gått på föräldraledighet och studieledighet, säger Madeleine Lundström.
I avtalet mellan kommunen och Förenade Care nämns ingen specifik siffra för hur många olika personer ur personalen en vårdtagare bör möta under en viss tidsrymd.
– Det finns skrivningar i vår överenskommelse med Förenade Care om att kontinuitet är viktigt och att de ska ha system för att säkerställa en hög kontinuitet, säger Lennart Eriksson på socialförvaltningen.
Under september och oktober är Lomma kommun med i en nationell kontinuitetsmätning som Sveriges kommuner och landsting (SKL) genomför tillsammans med Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA).
Tanken är att kommunen ska kunna jämföra sig med andra kommuner när det gäller hur hemtjänsten fungerar.
Vårdtagaren bakom mejlet deltar i undersökningen. Sofie Thelander, kvalitetsstrateg på socialförvaltningen, arbetar med kontinuitetsmätningen. Utifrån mejlet har hon rapporterat det inträffade som en avvikelse.
– En avvikelse är en händelse som inte stämmer överens med gällande rutiner. Sedan utreder verksamheten den, säger Sofie Thelander.
När verksamheten i kommunen gått igenom vad som hänt informeras vårdtagaren.
– Vi uppmuntrar till att man ska rapportera avvikelser. Det tycker vi är ett bra sätt att arbeta med förbättringar och utveckling, säger Madeleine Lundström vid Förenade Care.
När mätningen är genomförd förs siffrorna in i Kolada, kommun- och landstingsdatabasen. Alla kan sedan ta del av resultatet på Koladas hemsida.
Gå till toppen