Sverige

Värner Rydénskolans elever har fått nog av stök, bråk och oro

En dag var arton av Värner Rydénskolans lärare i Malmö sjukskrivna. Juan Cuneyd hade tröttnat på att ha ständiga vikarier och frågade varför så många var borta.

Sydsvenskan får inte komma in på Värner Rydénskolan. Så vi fotograferar Juan Cuneyd vid ingången till skolgården. Hon vill berätta om hur otryggheten på skolan stör hennes möjligheter att lära sig.Bild: peter Frennesson
Det här hände i början av oktober.
– Då började vi verkligen att tänka: Vad händer med vår skola? säger Hadil Assi.
De båda, och kompisarna Bassma Ghaleb Saleh och Arlinda Merovci, har hört av sig till Sydsvenskan för att berätta om stök, bråk och oro på Värner Rydénskolan, där de går i nian.
Deras lärare är ofta sjukskrivna. Det är inte säkert att det kommer en vikarie. En dag var alla lektioner inställda på grund av att det inte fanns lärare.
Om det kommer en vikarie, så är den sällan utbildad i ämnet de ska läsa. Ibland får eleverna höra att de kan göra vad de vill på lektionen, även om de har haft vikarien länge. Eleverna är oroade för hur det ska gå med deras kunskaper och betyg, särskilt i kärnämnena.
– Vi vill ha vikarier som har en planering för dagen. Och de ska vara utbildade för den lektionen. Vi ska få den kunskapen som vi behöver, inte bara "gör vad ni vill". Det är ingen skola, säger Bassma Ghaleb Saleh.
 
När Skolinspektionen gör tillsyn på skolor, är stök, bråk och otrygghet det vanligaste problemet. Var tredje lärare arbetar i en skola där det förekommer hot och glåpord dagligen eller varje vecka. Det är näst högst i OECD och tre gånger så vanligt som i vårt grannland Danmark
 
De många sjukskrivningarna och tillfälliga lärarna skapar stor oro både på skolan och i klassrummen.
– Det är jättesvårt att hålla en bra standard på vikarier som man tar in utifrån, säger Janette Glans, rektor på Värner Rydénskolan.

Värst har det varit i årskurs sex och sju. Eleverna där har skrivit ett brev till rektorn. Där står det bland annat att många elever mår dåligt på grund av bråk varje dag, elever som skriker, ritar på väggarna och förstör andras skåp. Eleverna litar inte riktigt på lärarna: "De lyssnar och försöker göra så att de har rätt och vi har fel", skriver de.
De fyra tjejerna går i olika klasser i nian, men beskriver lektionerna ungefär likadant: Elever går ut och in hela tiden.
– En del lärare säger att när någon går ut så får de inte komma in igen. Men de andra lärarna, där är det bara ut-in-ut-in, ingen koll, ingenting, säger Hadil Assi.
– Vi säger till lärarna att de ska låsa dörren så att ingen kan komma ut eller in, för vi vill ha vår lektion. De säger jaja, okej okej, men de gör det inte. Det finns elever som inte går i vår klass som kommer in och sätter sig med andra elever och pratar. Läraren säger åt dem att gå ut men de stannar. Vad är det?, säger Bassma Ghaleb Saleh.
– Lärarna är rädda för eleverna. Bara enstaka stänger dörren, säger Hadil Assi.
Skolan har stora problem med klotter och förstörda fönsterrutor. Eleverna upplever att pengar tas från deras undervisning för att laga det som förstörts. De kan få stenciler i början av lektionen som de får låna, för när lektionen är slut ska papprena samlas in och lånas ut till nästa klass.
Juan Cuneyd berättar hur hon har drivit på för att få hjälp med sin dyslexi, men att hon fått höra att hon får köpa materialet själv. Värst ändå tycker hon är känslan av att många lärare inte orkar förstå hennes problem.
– När jag säger att jag har dyslexi och tycker det är jobbigt att läsa, så kan de svara "men det säger alla elever". Men jag har det på papper, det är inget jag hittar på, säger hon.
De har bestämt sig för att vara besvärliga. Att kräva sin undervisning. De ifrågasätter varför lektioner ställs in. De knackar på när lärarna har möte och kräver att någon kommer ut och undervisar dem. De klagar till lärarna, och till rektorn när de får tag på henne.
Juan Cuneyd och Hadil Assi ringde både Skolinspektionen och Skolverket för att be dem komma och göra en inspektion på skolan. De har gjort en namninsamling bland både lärare och elever, där över 100 personer är med och kräver en tryggare och lugnare skola. Både när de gick runt med namninsamlingen och när de berättade att de skulle höra av sig till tidningen, blev de ivrigt påhejade av lärarna.
– Jag blev chockad av hur många lärare som skrev under, säger Hadil Assi. Men jag tänker - om ni tycker som oss, varför har inte ni gjort något?
De är inte ute efter att sänka skolan. För de gillar den. Men de vill berätta om hur de drabbas av all oro som pågår. De beskriver det som en liten grupp elever som förstör.
– Och andra elever har gett upp för att de ser att det görs inget åt det, säger Bassma Ghaleb Saleh.
De går inte själva på alla lektioner, för de tycker att det är meningslöst.
– Vi säger inte att vi är perfekta. Men vi försöker göra vårt bästa och vi kämpar. Vi vill ha vår kunskap och våra betyg, säger Bassma Ghaleb Saleh.
– Det är mycket vi har rätt till som vi inte får, säger Hadil Assi.
Mer
Rektor Janette Glans svarar här

Anmälda händelser på Värner Rydénskolan

Listan på incidenter på skolan är lång. Flera anmälningar handlar om lärare som blir hotade för att de tänker anmäla en händelse. Här är ett axplock från den senaste tiden:
16/10: Elev sparkar på klassrumsdörren. Lärare orolig pga liknande händelse två veckor tidigare där dörren blev helt insparkad
30/9: Pojke i femman hotar lärare som vill ringa hem efter att han varit med i en stöld.
30/9: Hot, slag och sparkar i ansiktet mellan elever i åttan
26/9: Elev blir knuffad och sedan spottad på av flera andra elever.
26/9: Ett gäng elever tänder eld på annan elevs tröja.
15/9: Lärare ber annan lärare om hjälp att lugna ner klassen och stoppa en elev att ta sig ini klassrummet. Blodvite och elev hotar lärare.
11/9: Elever i sexan slår och tar strypgrepp på varandra.
3/9: Två elever börjar slåss på skolgården.
Janette Glans svarar på frågor om alla tillbud här.
Läs alla artiklar om: #minskola
Gå till toppen