Ekonomi

Uppsving för mäns skönhetsprodukter

De manliga skönhetsprodukterna fick ett starkt uppsving i butikerna med början för tio år sedan och försäljningen har ökat fram tills i år.
Nu har konkurrensen från e-handeln ökat och butikernas försäljning har minskat.

– Variationerna är stora under året i den här branschen så det är svårt att dra några slutsatser innan helårssiffran är klar, säger Peter Jansson, projektledare på Kemisk- tekniska leverantörsförbundet, KTF.
KTF:s försäljningssiffror bygger på det som rapporterats in från medlemmarna, som är både stora kedjor och mindre parfymerier. Men taxfree-, frisör- och nätförsäljning är inte med i statistiken.
Den senaste e-handelsbarometern, för de två första kvartalen i år, visar att sjutton procent av de tillfrågade handlat skönhetsprodukter på nätet.
2013 såldes specifika hudvårdsprodukter för män för 150 miljoner kronor hos KTF:s medlemmar. Det var cirka 15 miljoner kronor mer än året innan.
– För tio år sedan när marknadsföringen av herrprodukter startade såg vi stora ökningar. Men vi vet ju inte om männen köpte andra skönhetsprodukter tidigare, säger Peter Jansson.
Enligt en undersökning som skönhetssajten Escentual.com gjort uppgav 34 procent av de tillfrågade männen att de brukade låna skönhetsprodukter av sin partner.
Den manliga hudvårdskonsumtionen är fortfarande bara några få procent av kvinnornas. Herrdofterna har däremot länge spelat en betydligt större roll i statistiken.
- Av den totala försäljningen har herrdofterna länge svarat för 40 procent, säger han.
Att det finns ett stort intresse för manlig skönhetsvård ser både Rakspecialisten och barberarna på Roy&Son (se reportaget intill).
– Vi ser en större efterfrågan på till exempel peelingtillbehör och näshårs- och ögonbrynstrimrar. Och när det kommer nya riktigt dyra rakapparater hittar de alltid köpare, säger Ola Strand på Rakspecialisten.
Och barberaren Johan Rönnow har kunder som mest kommer för att få behandling och koppla av.
– Många kommer med ett presentkort som de fått av sin partner.
Gå till toppen