Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bank tvingas ersätta kunder

Trots att kvinnan spärrat kortet tog tjuven ut 12 000 kronor.
En annan kund förlorade 15 000 kronor medan hon stod i telefonkö för att spärra kortet.
Sparbanken Öresund, som först inte ville ersätta dem, får bakläxa av Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

I december förra året blev en äldre kvinna i Ängelholm bestulen på sin plånbok. Hon ringde först polisen och därefter banken för att spärra sitt Visakort. Enligt hennes samtalslista gjordes spärrningen klockan 14.00. Trots detta lyckades tjuven ta ut totalt 12 000 kronor i en bankomat femton minuter senare. Sparbanken Öresund nekade kvinnan ersättning eftersom de menade att tjuven på något sätt måste ha kommit åt hennes pinkod till kortet.
Kvinnan vände sig därför till Allmänna reklamationsnämnden. I den skriftväxlingen svarar inte banken på frågan hur korttransaktionerna kunde göras efter att kortet spärrats.
I februari i år bestals en kvinna i Lomma på sin plånbok medan hon fikade på ett kafé i Malmö. Hon upptäckte inte stölden förrän hon stod i en butik och blev uppringd av banken som undrade om hon just nu tog ut stora summor från sitt Master card. Kvinnan förstod i samma stund att hon blivit av med plånboken men bankpersonalen i luren kunde inte hjälpa henne att spärra kortet, fick hon veta. För det var hon tvungen att ringa ett annat nummer.
Först efter tjugo minuters telefonkö lyckades kvinnan spärra kortet och under denna tid försvann 15 000 kronor. Även i detta fall nekade Sparbanken Öresund ersättning eftersom tjuven lyckats ta ut pengar med hjälp av rätt pinkod på första försöket.
Allmänna reklamationsnämndenmenar dock att båda kunderna ska ersättas eftersom det i det första fallet är obestridligt att kortet borde ha varit spärrat när uttagen gjordes och i det andra fallet borde banken hjälpt kunden att spärra kortet omedelbart och inte bett henne ringa ett nytt nummer.
Sydsvenskan har bett Sparbanken Öresund (nuvarande Swedbank) om en förklaring till hur de resonerade.
Kommunikationschefen Magnus Månsson svarar i ett mejl:
"Vi har tolkat tidsförloppet annorlunda. Vi beklagar verkligen att kunden råkat ut för detta och följer Arn:s rekommendation."
I övrigt kan de inte kommentera enskilda fall.

Vem tar kostnaden?

I lagen regleras om kunden eller banken ska stå för de obehöriga uttagen. Om kunden varit "grovt oaktsam" det vill säga: Glömt skydda koden, inte spärrat kortet snarast eller inte följt villkoren i kortavtalet, då får kunden stå för belopp upp till 12 000 kronor. Lagtexten finns på: http://bankforsakring.konsumenternas.se
Gå till toppen